• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Sustainable Living

- reduce, reuse, remake & recycle! -

  • Hem
  • Blogg
  • Apothecary
  • Recept
    • Örter, läkeväxter & ätbart ogräs
    • Antiinflammatorisk kost
    • LCHF
    • Härliga grytor & Crock-Pot
    • Grillat
    • Smoothies
    • Soppa & smörgås
    • Svensk husman
    • Vegetariskt
    • Vilt
  • Inspiration
  • Sustainable Living
  • Om

LCHF

Vegetarisk taco båt med lins”färs”

17 september, 2016 By El Lämna en kommentar

Diesel älskar tacos och nachos och quesadillas och… det mesta tex-mex. Jag med. Men det behöver inte alltid vara köttfärs och tacoskal. På Pinterest snubblade jag på tips om att fylla halva paprikor med olika fyllningar, toppa med ost och gratinera. Pizzafyllningar, tacofyllningar, philly cheese steak fyllningar… Jag fyllde med tacokryddade linser, tomater, paprika, majs och oliver och ost. Jättegott, och helt naturliga ingredienser. Skippa majsen så är det LCHF.

 

2016-09-14-17-30-52

Tacokryddan gör jag själv och har alltid en liten burk i skafferiet.

Tacokrydda
Ingredients
  • 2 msk spiskummin
  • 2 msk malen koriander
  • 2 msk paprika
  • 1 msk lökpulver
  • 1 msk vitlökspulver
  • 1 tsk chilipulver
  • 1 tsk cayenne
  • 1 msk oregano
  • 1 msk nymalen svartpeppar
  • 2 msk himalayasalt
Instructions
  1. Blanda alla kryddor och förvara i en glasburk med lock.
3.4.3176

Linsfärsen gör jag precis som jag skulle göra med vanlig köttfärs, stek kokta linser i en het panna och mosa lite. Använd samma mängd som du skulle med köttförs. Krydda med tacokryddan och häll på lite vatten. Det blir mosigt och gojsigt och jättegott.

2016-09-14-17-32-48Diesel ville gärna ha gratinerade nachos och åt linsfärsen med stor aptit.

Vill du ha fler tex-mex recept så har jag samlat dem här https://www.sustainableliving.se/category/mexikanskt/

Trevlig helg!
Kram,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: LCHF, Mexikanskt, Vardagsmat, Vegetariskt Taggad som: fylld paprika, lchf tacos, tacokrydda, tacos, tacos med linsfärs

Vildsvinsytterfilé med enris och smörstekta kantareller

29 augusti, 2016 By El Lämna en kommentar

Hemköp i Gustavsbergs hamn är bra på så himla mycket, de har ett bra ekologiskt sortiment och de har verkligen förstått hur viktigt det är med närproducerat och säsongsanpassat. Nu finns det tex kantareller, trattisar, och lingon, och som en extra skjuts med inspiration på vägen ligger det tillsammans med vildsvinskött och lamm och annat gott som passar bra till! Tack för inspiration!

im 1im 2im 3Kantareller och lingon plockar jag gärna själv, och idag plockade jag med mig två små kvistar enris och några enbär till vildsvinsytterfilén.

im 4
Jag googlade recept och fastnade för min gamla chef Danyel Couets recept på enrisrökt vildsvinsytterfilé som du kan hitta om du klickar på länken här. Men jag gör min egen tolkning av hans recept.

Kryddblandning med sesam, enbär och senapsfrö
Ingredients
  • 1 msk gula senapsfrön
  • 0,5 dl svarta sesamfrön
  • 0,5 tsk kummin, hel
  • 6 enbär, gärna färska
  • 10 lingon
  • 0,5 tsk Hawaiian black sea salt, havssalt
Instructions
  1. Mixa sesamfröna i en blender.
  2. Mortla senapsfrön grovt och tillsätt sedan kummin, enbär, lingon och salt.
  3. Mixa sedan allt tillsammans en liten stund.
  4. Använd direkt, och torka resten i 200° i några minuter 3-5 och låt svalna.
  5. Förvara i en tätslutande glasburk eller flaska.
Vildsvinsytterfilé med enris och kryddblandning
Ingredients
  • ca 600 g vildsvinsytterfilé
  • salt och peppar
  • Rapsolja och smör att steka i
  • 1 msk kryddblandning med sesam, enbär och senapsfrö
Instructions
  1. Lägg en lergryta i vatten i en kvart tjugo minuter,
  2. Salta och peppra köttet runt om,
  3. Bryn hastigt runt om på hög värme i rapsolja och smör.
  4. Lägg köttet i lergrytan, toppa med två kvistar enris och häll över safterna och flottet från stekpannan.
  5. Strö över kryddblandningen över köttet, sätt i en stektermometer och sätt på locket på lergrytan.
  6. Låt vildsvinet gå till 67° i 100° varmluftsugn.
  7. Ta ut och låt köttet vila i aluminiumfolie tillsammans med enriskvistarna.

im 5

Tomatsallad
Ingredients
  • 4 blandade tomater
  • 1 färsk röd lök
  • 1 ekologisk mozarella
  • 1 msk olivolja
  • 1 msk äppelcidervinäger
  • salt, peppar
  • Basilika
Instructions
  1. Skiva tomaterna.
  2. Skiva löken.
  3. Lägg ut ett lager gröna blad i botten.
  4. Varva tomater och toppa med lök.
  5. Varva mozarella och basilka.
  6. Toppa med olivolja och vinäger, salt och peppar

im 6
Syrligt från tomaterna, mustigt och lite dovt med vildsvinsköttet, och kantarellerna och milt och mjällt med mozzarellan.

Det blev en bra kombo. Jag serverade allt på en bädd av gröna blad för att jag behöver mörkt gröna blad och gillar pepprigheten till.

Nu har jag återigen en massa energitjuvar i mitt liv som inte riktigt vill ge sig så jag avslutar med ett dundrande KARMA, min vänner! Glöm inte KARMA!

Kram från en obotlig optimist,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: LCHF, Middag, Säsongens livsmedel, Vilt Taggad som: enris, Höst, kantareller, vildsvin, vildsvinsytterfilé, vilt

Kycklingklubbor med grönkål och belugalinser

27 augusti, 2016 By El Lämna en kommentar

Vi fortsätter experimentera, både med antiinflammatorisk mat, men även med clean eating, LCHF, Paleo, raw food etc. Portionerna är betydligt mindre och Daniel och jag kämpar på med viktresan.

Här har vi fräst grönkål, som är en mörkt grönbladig växt med starka antiinflammatoriska egenskaper, precis som stekpannekompisarna kokosolja, gurkmeja och curry. Vi har tillsatt kokosmjölk och vatten och lite Hey Bombay buljong och ”stuvat” grönkålen samtidigt som torrkryddade kycklingklubbor rostas i ugn med lite kokosolja.

Jag har inget direkt recept utan kryddade klubborna och smorde en ugnsstekt form med kokosolja. Lät gå i ugn i 225° i ca 45 minuter och vände klubborna ett par gånger och kikade ifall de var klara. Saften ska vara klar när de är genomstekta. Klar som i genomskinlig! 🙂

Under tiden klubborna var i ugnen kokade jag belugalinser i buljong och fräste grönkålen i lite kokosolja. Kryddade med rikliga mängder gurkmeja och curry och hällde på kokoksmjölk och vatten. Lät puttra under tiden linser och kyckling blev klara och smakade av med lite salt. Jag blandade ner linserna i currysåsen och grönkålen och serverade i små söta skålar. Det var starkt, men inte för starkt.

Kycklingklubbor

Vi ska fortsätta försöka äta så naturligt glutenfritt som det bara går.

Trevlig helg!

Kram,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Antiinflammatorisk kost, Fågel, LCHF Taggad som: Antiinflammatorisk kost, belugalinser, grönkål, gurkmeja, viktresan

Dag 6, 16:8 & parmesanpanerad kalkonfilé

7 augusti, 2016 By El Lämna en kommentar

Tillbaka till uppföljningen av vår viktresa.

Mitt ursprungliga matschema är ju lite löjligt att jag ens övervägde när jag i princip hela mitt liv skippat frukost. Jag har periodvis försökt, med frukostsmoothies, men kan liksom inte överhuvudtaget dricka annat än vatten, kaffe, te före kl 10 (och det är om jag går upp runt 6). Att försöka äta något på morgonen resulterar ALLTID i långvarigt illamående. Det var tufft under graviditeten vill jag lova.

Hur som helst har jag kommit fram till att jag i princip lever efter 16:8 fastan utan att egentligen ha gjort ett aktivt val. Det är fullkomligt naturligt för mig.

16:8 är en fasta som innebär att man fastar i 16 timmar och äter under 8. Så om man äter sista gången kl 20 på kvällen kan man äta första gången kl 12 dagen efter. Och eftersom jag inte äter frukost så passar det mig perfekt att äta första målet kl 12.

För min egen sinnesro’s skull så gör jag ett nytt matschema som ser ut så här: 😉

12:00 lunch
14:00 mellanmål
18:00 middag

20:00 kvällssnack (Gudrun, ge mig ett perfekt ord för ”snack” på svenska? Inte mellanmål för det är inte vad det är om det är det sista man äter?!)

Jag börjar känna hunger runt 10-11 på dagarna och med de mängder grönt te jag hinkar i mig är det inga problem att äta lunchen kl 12, även om jag normalt äter den lite tidigare. Det här går ju att justera hit och dit, med timmar och kvartar och minutrar. Huvudsaken är ju att det funkar i vardagen.

Igår var det hur som helst lördag, så jag hade tid att göra en längre yoga rutin innan vi drog iväg på alla våra ärenden. Daniel jobbade sitt andra 12-timmarspass och med ett par cykelbyxor under uniformsbyxorna klarade han sig utan ytterligare skavsår.

DSC_0096
Diesel och jag hämtade en begagnad barngrind till dörren på kontoret, för att förhindra Goblin från att springa och möta alla gäster som kommer till jobbet. Även om vi tycker att han är en söt liten Ferdinand så tycker inte alla gäster det, innan de lär känna honom! Vi har haft ett kompostgaller för dörren sedan jag började men nu är det dags för något lite snyggare.

Sedan åkte vi till Ikea… vänta, vänta, vänta….vi körde vår VOLVO till IKEA, och införskaffade ett höj- och sänkbart skrivbord, en ny matta, rullgardiner, whiteboard, och några  småprylar till kontoret. Imorgon har jag anlitat Daniel, och Tobias (fast han vet inte om det än), till att montera ner mina gamla skrivbord och bära ner dem till undervåningen samt bära upp min nya soffa. Att montera ihop nya skrivbordet och möblera och ”piffa” gör jag själv! 😉

Före- och efterbilder kommer senare när jag kunnat ta med mig kameran och ta lite roliga bilder på kontoret.

Lunchen blev en caesarsallad á la Ikea, fast utan krutonger, och jag orkade faktiskt inte hela! Bra jobbat att känna mättnaden och lämna maten som var för mycket. Klappar mig själv på axeln. Det brukar jag inte göra utan har haft för vana att överäta.

När vi kom hem till hamnen körde vi in till Dellan på en impuls och träffade där Douglas’ (Diesels storebrors) mamma Ulrika och mormor Ingrid och vi blev alla lika glada och stannade och fikade ihop. (Jag drack en kopp te!) 😉 Ulrika hade en sån himla snygg klänning på sig så vi tog en sväng förbi Gerbera också och ”kikade” lite på rean. (Host host…shoppade lite).

DSC_0010

Nåja, till middag bjöd jag på parmesan- och mandelpanerad kalkonschnitzel med rostad butternutpumpa och belugalinser. Sedan kraschade jag i säng samtidigt som Diesel och försökte kurera en hemsk förkylning.

Hör Ted Gärdestads melodi nu när jag avslutar med: Vilken härlig dag! 😉

Kram,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Fågel, LCHF, Viktresan Taggad som: parmesanpanerad kalkon, parmesanpanerad kalkonschnitzel, viktresan

Skaldjur

6 augusti, 2016 By El Lämna en kommentar

Tidigare, på semestern, lyxade vi till det med en fantastisk skaldjursfest hemma. En välkomponerad middag enligt bästa LCHF. Proteiner i dess vackraste form! 😉

DSC_0438Ostron, räkor, rökta räkor, havskräftor, hummer, och krabba. Tillbehör? Jovars; citron, Tabasco, lite aioli och rödvinsvinäger med schalottenlök,och en liten tesked gin till ostronen. En flaska bubbel innan vardagen drar igång.

Daniel visar skickligt hur man öppnar ett ostron.

DSC_0443
Stick in spetsen på ostronkniven

DSC_0460
Bryt försiktigt.

DSC_0448
Lossa och lyft bort.

DSC_0453
Mmmm

DSC_0470
Lägg på is, njut! En droppe gin och en (eller flera) droppe tabaso.

DSC_0478 DSC_0483 DSC_0486Så underbart!  Ett kulinariskt minne att vårda, nästan helt utan egen insats.

Kram,
El & ostronkungen Daniel

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: LCHF, Middag, Skaldjur Taggad som: lchf, öppna ostron, ostron med gin och tabasco, ostronskola, skaldjur

Dag 5, oxfilé och rödvin

5 augusti, 2016 By El Lämna en kommentar

Fredag, första arbetsveckan är över och vi har varit grymma under veckan som gått. High five för oss! Idag var också första fredagen jag går hem riktigt tidigt! Vilken känsla!

Ikväll firar vi med en flaska rött och en bit oxfilé. Daniel har arbetat sin första vecka på nya jobbet och idag  har han patrullerat med en kollega i 12 timmar! Hahaha, skavsår i ljumskarna! Stackars älskling! Nåväl, jag har införskaffat nya, sömfria, kalsonger så de inte ska skava imorgon! Jag skulle vilja säga stackars jävel, med glimten i ögat, men han läser ju detta så  jag törs inte! 😉 Stackars älskling! hehe Vi har blöjsalva, bepanthen, helosan, vitt vaselin…you name it. Nog överlever han även morgondagens 12 patrulltimmar?

Som driftschef på ett säkerhetsbolag är det bra att jobba på ”golvet” och lära känna alla nya kollegor på rätt sätt. På deras villkor, i deras kläder och skor, och i deras vardag. Men det var länge sedan han jobbade i uniform min kärlek! 😉 Han tyckte att det var underbart roligt att träffa alla människor och alla nya och nygamla kollegor. Men han har ont.

Ikväll har vi firat med en fin bit svensk, ekologisk oxfilé, och en jättegod, kanske världens bästa rödvinssås? Och en flaska vin.

Rödvinssås
Ingredients
  • 2 morötter
  • 2 stjälkar blekselleri
  • 1 liten bit rotselleri
  • 2 salladslökar
  • 50 g smör
  • 4 dl gott, ekologiskt rödvin
  • 4 dl vatten
  • 1 msk ekologisk oxfond
  • 2 kvistar timjan
  • 1 kvist oregano
  • 2 lagerblad
  • 1 msk balsamivinäger
  • 1 msk honung
Instructions
  1. Fräs grovskurna morötter, selleribitar, och salladslökar i lite smör.
  2. Häll på rödvin och vatten och fonden.
  3. Tillsätt timjan, oregano och lagerblad.
  4. Koka upp och låt koka tills ungefär hälften återstår. Det tar en stund så börja i tid.
  5. Sila genom en finmaskig sil ner i en mindre kastrull och smaka av med honung, salt och peppar och balsamvinäger.
  6. Toppa gärna med resterna från stekpannan när du stekt klart oxfilén. Smakar magiskt med köttets smaker i såsen.
3.4.3176

Salladen till är en av våra absoluta favoriter och den passar helt perfekt till en fin köttbit, som en tournedos. Grönsallad med päron, valnötter och ädelost, toppad med lite balsamico, samma som är splashad i såsen.

DSC_0016Det var oerhört gott, men jag kan meddela att jag INTE åt upp hela portionen. Jag har börjat känna när mättnaden slår in och stannar av då. Ingen är gladare än Goblin som får både mina och Diesels rester!

Imorgon ska Diesel och jag till Ikea och handla möbler till jobbet, och på söndag ska vi hämta en soffa till mitt kontor. Jag älskar ”nystarter”, omstarter, nya tag, ommöbleringar, nytt. Fräscht. Ny energi. I love it!

Ha en underbar helg!
Kram,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Kött, LCHF, Middag, Varmrätt, Viktresan Taggad som: ekologiskt vin, lchf, oxfilé, rödvinssås, världens bästa rödvinssås, viktresan

Dag 4 och en längtan efter hösten

5 augusti, 2016 By El Lämna en kommentar

Hösten är snart här. Jag älskar hösten; vinden, den svala luften, de vackra färgerna. Känslan av ny frisk luft och massor av energi, mörkret, tända ljus, en kopp te, en filt. Det är något romantiskt vackert över hösten och varje höst njuter jag av livet som om varje dag vore den sista. Redan nu känns förnimmelserna om vad som komma skall som underbara löften och det väcker en längtan som jag älskar.

Igår hann jag inte med mycket mer än jobbet, hämta på fritids, middag och en stund i soffan innan jag kraschade i säng. Men från och med nu är det nya tider. Jag har gått ner lite i arbetstid och kommer ha något kortare dagar på jobbet under ett halvår och slutar tidigt på fredagar. Vardagsmotionen har lidit den här veckan, som i och för sig är första veckan på jobbet efter semestern, men ändå! Jag behöver röra mig mer nu när jag sitter så mycket på jobbet. Nästa vecka kommer ett höj- och sänkbart skrivbord så då kan jag stå och jobba igen vilket kommer göra ryggen lite bättre och jag håller på att möblera om på kontoret så allt känns nytt och spännande och fräscht. Jag väntar in en soffa (Goblin kommer ÄLSKA den) och en matta, nya gardiner och lite lull-lull så hösten känns underbart ny. Ut med det gamla och in med det nya! 😉

Igår åt jag två superknäcke från Paulúns med tonfisk och majo, och massor av smörgåskrasse, vid skrivbordet efter en promenad med Goblin. Jag dricker säkert en liter te på jobbet och känner aldrig riktigt av några hungerkänslor.

DSC_0003
Till middag blev det en enkel kycklingwok med massor av grönsaker och underbara smaker av chili, oystersauce, soja och sesamolja, toppad med cashewnötter. Jag gjorde mycket så det blev över till matlådor.

DSC_0013
Vi skippade riset, så det är ”nästan” LCHF. Jag gissar att det är en del kolisar i oystersåsen, därav nästan, men jag kollade inte så då är det LCHF, eller hur?! 😉

Ikväll blir det oxfilé, rödvinssås, sallad med ädelost, päron och valnötter. Och rödvin.

Ha en fin kväll!

Kram,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Asiatiskt, Fågel, LCHF, Lunch, Middag, Säsongens livsmedel, Vardagsmat, Viktresan Taggad som: asiatisk wok, kycklingwok, lchf, matlåda, viktresan

Superhet buffalo kyckling caesarsallad lchf

3 augusti, 2016 By El 1 kommentar

En klassisk caesarsallad är romansallad, slungad i en ansjovis-kryddad dressing med parmesan och krutonger. Ofta serveras caesarsalladen med kyckling och bacon, precis som nu, men här utan brödkrutongerna. Det är lätt att slå sin egen majonäs men vi hade färdig hemma i kylskåpet så jag använde den, och eftersom jag inte är så förtjust i att det smakar för mycket majonäs så drygade jag ut med lika mängd grekisk yoghurt.

DSC_0051
Jag  preppade allt och började mosa ansjovisen med en gaffel, men tog tillslut fram stavmixern istället. Vi har en KitchenAid med massor av olika tillbehör och en är en liten matberedare med knivar som passar perfekt att göra dressing i.

DSC_0063Jättegott, och LCHF. Helt ekologiskt och det mesta närproducerat. Inga tillsatser och konstiga ämnen i dressingen eller kryddorna.

Superhet buffalo kyckling caesarsallad lchf
Ingredients
  • Sallad
  • 2 huvuden romansallad
  • 1 paket ekologisk kycklinglårfilé
  • 1 paket bacon
  • Hyvlad eller riven parmesan parmesan
  • 1 dl torrostade och saltade solrosfrön
  • 50 g smör
  • 0,5 dl tabasco
  • Dressing
  • 100 g riven ekologisk parmesan
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 2 filéer ansjovis
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 tsk worcestershiresås
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 1 msk citronjuice eller mer efter smak
  • 4 msk majonäs
  • 1 dl laktosfri grekisk yoghurt
Instructions
  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Börja med dressingen. Mosa ansjovis med pressad vitlök och parmesan med en gaffel mot kanten av en glasskål, eller kör dem i en liten matberedarskål eller stavmixer.
  3. Tillsätt dijon, worcestershire, vitvinsvinäger och citronjuice och mixa slätt.
  4. Tillsätt majonäs och grekisk yoghurt och mixa till önskad konsistens. Tycker du den är för tjock kan du tillsätta lite vatten
  5. Smaka av med salt och peppar och ställ kallt medan du gör klart kyckling och bacon.
  6. Lägg baconskivorna på en bakplåtsklädd ugnsplåt och stek i ugn tills krispiga, ca 15-20 minuter.
  7. Värm en gjutjärnspanna eller en ekologisk xxx panna och rosta solroskärnorna med lite salt.
  8. Skär kycklinglårfiléerna till mindre bitar och stek i samma varma stekpanna med lite smör.
  9. Salta och peppra och låt kycklingen få ordentligt med färg och bli genomstekt.
  10. Tillsätt ytterligare 25 g smör och en halv deciliter Tabasco och täck alla kycklingbitar.
  11. Riv romasallden i stora bitar och slunga bladen med lite av dressingen i en stor skål.
  12. Lägg upp på tallrik, toppa med knaperstekt bacon, buffalokycklingen och riv lite mer parmesan över.
  13. Strö över några solrosfrön och hugg in!
3.4.3176

DSC_0072
Här är ett lite annorlunda och väldigt trevligt sätt att servera en caesarsallad på, till exempel som förrätt. Jag har byggt salladen på ett helt blad romansallad med en baconskiva på, några kycklingbitar, ett par duttar dressing och riven eller hyvlad parmesan. Och så de rostade solroskärnorna istället för krutongerna om du inte vill ha de extra kolhydraterna. Ätes som en salladstaco! 🙂

DSC_0010
Det blev dressing över så idag efter jobbet blev det ytterligare en blandsallad med caesardressingen och Daniel åt kycklingspett till medan jag åt falafel med sriracha till. Falafel är också ganska lätt att göra själv, jag har testat tidigare här (klicka för recept) med inte helt perfekt resultat så nu under hösten blir det en omgång till! Om du sitter på det bästa receptet på falafel får du gärna dela med dig!

Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Fågel, Förrätt, LCHF, Lunch, Middag, Vardagsmat Taggad som: buffalo kyckling, caesardressing, caesarsallad lchf, falafel, lchf, Superhet buffalo kyckling caesarsallad lchf

Reaktioner och kommentarer på LCHF

30 juli, 2016 By El Lämna en kommentar

Jag har fått många, många privata kommentarer om mitt inlägg om övervikten och målen som jag la ut i förrgår. Många tycker att jag är modig som skriver om det så öppet, men för mig blir det enklare att vara öppen om det än att smyga med det.  Men jag tänker inte bjuda på före och efter bilder, de behåller jag privat för min egen referens. 😉

Vi har många vänner som är ”religiösa” anhängare av LCHF och paleo. Som har gått ner massor med vikt bara genom att utesluta kolhydrater.

Så här kommer ett litet addendum till mitt inlägg om min/vår övervikt som vi ska göra oss av med.

Jag tror på LCHF, jag menar; jag har provat själv och gått ner massor i vikt och mått jättebra. Men att följa en diet strikt, blir som att behöva följa ett regelverk och när jag känner att det kommer en massa måsten och inten, dvs jag måste äta mer fett och jag får inte äta bröd. Då spricker det mentalt för mig. Jag är kanske fortfarande lite av en tonårsrebell, men jag ogillar verkligen måsten och förbud.

Jag har plöjt, läst och provat mängder av kokböcker, artiklar, recept och gått kurser i LCHF, paleo, autoimmun kost och clean eating. Jag äter mest grönt på tallriken, följt av proteiner och sist kolhydrater. Jag har testat att äta glutenfritt en period och absolut inte det halvår som jag lovade, för jag brast på måsten och inten. Men jag har samlat en mängd LCHF recept här (klick).

Jag har läst mängder av studier och artiklar om ADHD och kolhydrater (socker) och missförstå mig rätt nu. Jag VET hur bra vi mår när vi utesluter socker och snabba kolhydrater som bildar socker i kroppen. Jag VET vad den där sabla glassen gör i Diesels kropp för jag får hantera sockerkicken och hans berg-och-dal-bane humör efter den. Vi får se till att han inte behöver sitta stilla på ett bra tag efter sockerintag.

Han (vi alla) får sällan eller aldrig raffinerat socker till vardags, under skolterminerna. Men han får det någon enstaka helg och på loven. En slushy på Andys lekland eller Lek och bus, absolut. För då får han springa av sig ett par timmar efter sockerintaget. Diesel vet själv hur socker påverkar hans kropp och tackar ofta nej till godis på kalas och begränsar sitt eget intag av tårta och kakor, fast vi har sagt att det är ok. Vi har köpt en slyshymaker till honom och vi har gjort en och två och tio slushies i mixern hemma, utan socker. Med frukt och bär som är naturligt söta.

Vår CC-vän Jessica skrev att hon blivit lite inspirerad av mitt inlägg, hon bär också på några överflödiga kilon som hon vill bli av med. Sedan skrev hon att hon skulle skriva en matdagbok, för att se och följa sitt eget intag. Jag är på!

Bloggen får följa med. Det kommer nog bli en hel del kassa mobilinlägg och mobilbilder, men min strategi för att klara dessa 20 kilona är att följa en rutin som ser ut så här. Och här är det verkligen storleken på portionerna som ska vara avgörande. Och vardagsmotionen. Vi har varit väldigt aktiva på semestern, nu ska vi även få tid med det i vardagen.

Storleken på portionerna ska styras av mina egna händer. Frukost, lunch middag ska bestå av:
Protein som är stor som min egen handflata och tjock som mitt lillfinger.
Grönsaker och sallad som får plats i båda mina kupade händer.
Kolhydrater som en knuten näve och då helst inga snabba kolhydrater utan välj i första hand långsamma.

6:30 Morgonyoga och naprapatövningar 7-10 minuter
7:00 Morgontonic/Frukostsmoothie (klick)/färskpressad superjuice
10:00 Mellis (ca två deciliter grönsaker eller en deciliter frukt/bär)
12:00 Lunch och hundpromenad
14:00 Mellis (ca två deciliter grönsaker eller en deciliter frukt/bär)
18:00 Middag
20:00 Kvällssnack (ca två deciliter grönsaker eller en deciliter frukt/bär)

Minst 30 minuters motion varje dag. Mitt aktivitetsarmband ska alltid vara på 100%

DSC_0136Wokade grönsaker med en asiatisk touch av chili, ingefära, vitlök och sesamolja. Torrostade pinjenötter och en fin liten ekologisk lövbiff. Ok, morötterna är inte LCHF men allt annat! 😉 Det är lite för mycket mat och alldeles för många pinjenötter för att det ska vara ok, men det är en mycket bra början!

Är du med mig?
Vad är dina mål?
Kommentera gärna och häng på, vet jag!

Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Kött, LCHF, Lunch, Middag, Vardagsmat Taggad som: asiatisk dressing, lchf, lövbiff, wokade grönsaker

Ugnsbakad torskrygg med baconströssel, brynt smör, ägg och skärbönor

25 mars, 2016 By El Lämna en kommentar

Påsk och ägg är som jul och skinka, och midsommar och sill. Så helgen kommer bjuda på en hel del ägg och tro nu inte att jag sponsrar den hemska äggindustrin och köper ägg från hönor som suttit inspärrade under Guantanamoliknande omständigheter. Tvärtom. Köper jag ägg på affären så ser jag till att de är ekologiska och att hönsen får vara utomhus.

Hönsen som värpt mina påskägg bor på Bergvik utanför Stockholm, på Ingarö, hemma hos min kollega Camilla och de mår hur bra som helst. De får bra mat och springer ute och jag har hört att de springer efter Camilla när hon går ner till stallet. 🙂
Jag ser Pettson och Findus framför mig och hur hönsen kacklar!
DSC_0009
Jag hann inte fota innan Daniel nallat de mörkbruna äggen till frukosten imorse!
DSC_0016
Äggen är otvättade när jag får dem av Camilla, för att jag bett om det. Otvättade ägg som förvaras i kylskåp med spetsen nedåt ska hålla i flera månader. Uppåt ett halvår har jag förstått när jag googlat., men i alla fall minst 2-3 månader.
DSC_0024
De ägg som säljs i affären är oftast tvättade för att inte sprida bakterier som finns på skalet (fullt naturligt om man tänker efter). De måste också ha ett bäst-före-datum som är 28 dagar efter värpningen. Men ett ägg som förvaras i kylskåpet håller minst 1-2 månader längre än bäst-före-datumet. Och ett otvättat ägg som har sin skyddande hinna kvar håller längre än så!
DSC_0007
Till gårdagens middag åt vi hackat ägg med brynt smör, ugnsbakad msc-märkt torskrygg med baconströssel och smörkokta skärbönor. LCHF eller hur?! Så himla gott!
För en tid sedan postade jag en liten äggskola (klick) som kan vara bra att kika på nu i påsktider om man är osäker på koktiderna på ägg.
Glad Påsk!
Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Fisk, LCHF, Middag, Paleo Taggad som: ägg, ägg och skärbönor, brynt smör, MCS märkt torskrygg, Ugnsbakad torskrygg med baconströssel

  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 5
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Sustainable Living

Sustainable Living är en privat blogg om våra försök att leva på ett hållbart sätt, genom klimatsmarta val, hälsa, och härproducerad mat.

Vi tipsar om återbruk, återanvändning, återvinning, odling, foragering, hemgjorda tvålar och salvor, recept och vild mat, såsom ogräs och örter.

Search

Follow

ADS

Footer

© 2024, Sustainable Living

Mina bilder är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas på andra ställen utan skriftligt godkännande. Låna gärna mina recept, men länka hit och berätta varifrån receptet kommer. En del av mina länkar är så kallade affiliatelänkar, vilket innebär att jag kan få en viss ersättning för köp gjorda genom mina länkar.

My photos, pictures and illustrations are protected by copyright laws and cannot be copied and used elsewhere without my written permission. NO stealing please. Some of my links are so called affiliate links, meaning I can receive commission based on sales made through my links.

COPYRIGHT © 2024, Sustainable Living

Mina bilder är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas på andra ställen utan skriftligt godkännande. Låna gärna mina recept, men länka hit och berätta varifrån receptet kommer. En del av mina länkar är så kallade affiliatelänkar, vilket innebär att jag kan få en viss ersättning för köp gjorda genom mina länkar.

My photos, pictures and illustrations are protected by copyright laws and cannot be copied and used elsewhere without my written permission. NO stealing please. Some of my links are so called affiliate links, meaning I can receive commission based on sales made through my links.

Copyright © 2026 · Foodie Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Logga in

Laddar in kommentarer …

    %d