• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Sustainable Living

- reduce, reuse, remake & recycle! -

  • Hem
  • Blogg
  • Apothecary
  • Recept
    • Örter, läkeväxter & ätbart ogräs
    • Antiinflammatorisk kost
    • LCHF
    • Härliga grytor & Crock-Pot
    • Grillat
    • Smoothies
    • Soppa & smörgås
    • Svensk husman
    • Vegetariskt
    • Vilt
  • Inspiration
  • Sustainable Living
  • Om

adhd

Pest eller kolera?

18 januari, 2018 By El 2 kommentarer

Fan.

Pest eller kolera. Så känns det nu. Adhd, dyslexi, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, svårigheter. Var är vår vanliga styrka och superkraft?  Alla ni som slänger ur er att ”adhd finns inte” och att det är ”lama ursäkter för dålig uppfostran” och att ”alla har en släng av adhd” – släng er i väggen och dra dit pepparn växer!

Gå en dag i mina skor. Lev en dag i mitt mammahjärta. Upplev våra svårigheter.  Inte mina för min egen adhd, utan mina som mamma till ett barn med adhd. Ett äpple som till viss del fortfarande sitter fast i trädet! Försök att se in i min sons ögon och känn hans smärta och sorg och besvikelse över hur orättvist han ibland tycker att det är.

Skolan kräver, omgivningen kräver, resurser sätts in, till slut står vi vid branten och måste fatta beslutet – medicin eller inte.  Hoppa eller inte.

Här är det som gör ondast. Här är det som är svårast för mig, som mamma. När min son, mitt allt, mitt universum och raison d’être, tittar på mig med fullkomlig otro i ögonen, som snabbt fylls med tårar, när han säger ”du kan inte älska mig, du vill att jag ska vara annorlunda”.

Fan.

Fan fan fan.

Ingenting kunde vara mer fel.

Nu är det meningen att jag ska vara stark. Titta honom i ögonen och säga; ”självklart inte älskling, jag älskar dig precis som du är och vill inte ha dig på något annat sätt”.  Och det säger jag naturligtvis också. Och menar det lika naturligtvis också.

”Men då skulle du inte vilja att jag tog medicin. För medicinen gör mig annorlunda”, kontrar han.

Jag är inte helt övertygad själv. Jag har samma tankar och tvivel som han har. Jag lyckas ändå vara stark och trygg i mitt samtal med honom och vi kommer överens om att vi ska prova. Vi gör det tillsammans, precis som allt annat. Hans första steg, hans första cykeltur, parkour, judo, kung fu, hans första… …medicin.

Nu är jag där igen. Med den där tonåriga punkaren inom mig som vrålar mot alla orättvisor som gör att jag måste tvinga en del av mig själv till konformitet.

Jag sitter ensam på mitt kontor, tårarna vägrar sluta rinna och det är tur att jag känner tangentbordet för jag ser ingenting. Både Goblin och Mira kommer och tittar till mig ibland och buffar med nosen. Går sedan och lägger sig beklämda och undrar vad som är fel.

Ja vad är fel.

Det är inte en kort och snabb resa till den här branten. Den är lång och krokig och kantad med utredningar, adhd-center, komet, hamnen, böcker, kost, motion, möten och åter möten med skola, psykologer, läkare,  sköterskor, specialpedagoger, lärarteam och fritidspersonal. Åtgärdsprogram, orosanmälningar, anpassningar.

Vi har dragit jackpot vad gäller skola och skolpersonal. Det är inte bara en eller ett par eldsjälar i Diesels skola som kämpar för honom. De är ett helt gäng från olika avdelningar som försöker hitta lösningar som passar för just honom. De gör verkligen allt de kan, och anpassar allt de kan, för honom. Det är nu vår roll kommer in, min och Daniels. Beslutet att när alla individanpassningar gjorts och det ÄNDÅ inte räcker, behöver vi dra diskussionen ett varv till. Medicin eller inte.

Jag har skrivit om det här ett helt gäng gånger tidigare. Min inre dialog.

NYA TIDER
14 februari, 2017 

GOBLIN ACCOUNTING AB OCH ADHD
21 november, 2016 

ADHD – EN SUPERKRAFT
30 september, 2016 

ENERGI OCH HÅLLBARHET FÖR SJÄLEN
20 september, 2016 

SKOLSTART OCH HÄLSOBOOST MED MEGA-SUPERHJÄLTE BLÅBÄRSSMOOTHIE
23 augusti, 2016 

UNDERBARA ADHD
6 juni, 2016 

ENERGITJUVAR, ADHD & SESAMDRESSING
2 maj, 2016 

HÄLSA & KOST ≠ HÄLSOKOST!
17 januari, 2016

BÖCKER
21 mars, 2015 

Det är nu nästan fyra år sedan som vi började förstå att Diesel inte passar in i samhällets handske. Jag har själv aldrig gjort det så det är inte särskilt viktigt för mig. Att ”passa in”. Jag har själv alltid levt med adhd, så jag har ryckt på axlarna och sagt att ja? Man blir det man vill. Utbildning, och självförverkligande, och självkänsla, är förbaskat viktigt, för mig. Ungen ska följa sina drömmar och göra det han vill. Just nu vill han bli vetenskapsman och blanda olika DNA och ta fram nya superhjältar, och framförallt dinosaurier. Då är det självklart att han ska bli det. Och att göra det han vill.

Men för att kunna bli det måste han gå i skolan och lära sig. Åh vad jag känner igen min egen barndom och jag hör verkligen morfar traggla om skola och utbildning, skola och utbildning. Ja, morfar. Jag hör dig! <3

För att kunna göra allt man vill och är bra på behöver man kämpa med det andra. Det har jag själv upprepat som ett mantra för både mig och Diesel. Och nu står vi där. Där skolan har gett resurser och verktyg och anpassat. Men Diesel fortfarande inte alltid mår så bra. Och det här är nyckeln. När Diesel inte mår bra, då försöker vi hitta en lösning. Vi provar nya vägar och nya sätt.

Är du inte rädd Skorpan? Jo, fullkomligt jäkla vettskrämd. Men vi måste göra det ändå.

Fan!

Imorgon börjar vi med medicin. En ny resa. Precis som de sa på rock klassiker imorse, att Ebba Någon sagt; alla barn är som snöflingor, ingen är den andra lik. Precis så fungerar inte all medicin lika på alla, så vi måste prova ut vad som passar för Diesel. Om något passar. Min lilla snöflinga. …”du kan inte älska mig, du vill att jag ska vara annorlunda…” Du kan inte ha mer fel älskling. Ingen kan älska dig som jag!

Vi provar. Funkar det inte skiter vi i det.
All kärlek,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: ADHD Taggad som: adhd, barn med adhd, medicin

Nya tider

14 februari, 2017 By El 1 kommentar

Idag ringde fröken från skolan och berättade att det är lite tufft för Diesel just nu. Vi har ju valt att inte medicinera hans adhd utan ska försöka ge honom de verktyg han behöver för att lyckas med allt han vill och tar för sig, utan medicin.

Ibland är det tufft även för oss föräldrar, när vi ser hur han kämpar med något som kan verka så enkelt som att sitta still. Eller vara tyst. Eller tänka efter innan handling. Ibland är det helt enkelt bara jävligt svårt att vara Diesel. Och då är det också förbannat svårt att vara Diesels mamma. <3


Idag har jag investerat i en iPod och laddat ned några album som han ska få lyssna på när han jobbar i skolan och gör läxor hemma. Jag hoppas att musiken gör att han kan fokusera och kan lära sig att vänta med sina frågor och funderingar. Han har även fått en bok där han kan skriva ned sin frågor och tankar när de uppstår och sedan ta med sig boken och prata om det som står i den när det är bättre tillfällen. Istället för att haspla ur sig alla tankarna direkt.

Jag har även rensat upp alla tramsiga och onödiga spel på hans iPad och strukturerat upp den så han får mer speltid och mindre netflix/viasat tid.

Vi har alla haft en tuff period, och nu ska vi göra allt för att vi ska få det så bra som bara vi kan få det, för att vi är de bästa för varandra. Vi har varandra, vår kärlek och vår styrka i varandra. Vi ska använda vår adhd som den superkraft det är.

Vi har huset, vi har trädgårdsprojekten, vi har hundarna och vi har naturen.

Jag har valt att säga upp min anställning på Lemshaga. Det är en lång historia bakom, men jag väljer att fokusera på det fina, varma och ljusa, för att orka med att bära både mig själv, och även Diesel ibland, utan att för den skull ta av Daniels glädjekapital. Det är ju tyvärr oftast han som får ta mitt dåliga humör när jag inte orkar längre. Men nu ska han få tillbaka sin lyckliga och glada fru!

Jag har mina företag Goblin Creative och Goblin Accounting AB och jag har mina underbara fantastiska kunder som jag haft under några år och nu finns det alltså utrymme för fler kunder.  🙂 SPRID! Goblin Accounting is expanding!

Min hälsa, frihet, bloggen, konsultingen och familjen kommer först.

Karma, mina vänner!
Namaste!

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: ADHD, Hälsa, Karriär Taggad som: adhd, fokus, goblin accounting, Goblin Accounting AB, hälsa, välbefinnande

Goblin Accounting AB och ADHD

21 november, 2016 By El Lämna en kommentar

När Diesel var lill-liten, när jag var mammaledig med honom, startade jag min första lilla enskilda firma; EB Accounting.

Diesel var lugn, tyst, trygg och nöjd med att bara vara nära mig. Jag hade, med ett isberg i magen, sagt upp mig från mitt dåvarande jobb som Business Controller på ett spelbolag, med licens på Malta. Jag ville inte resa i jobbet, med bebis hemma, och det var en del osäkerheter kring jobbet så jag tog det säkra före det osäkra; och sa upp mig, 6 månader gravid. (????)

Ja ja, sån var jag! 😉

eb-accounting
I vilket fall som helst fick jag hjälp av några av Djurgården Ishockeys bästa datasnillen och skaffade mig en hemsida, en logga, visitkort, mm. Tack Jerker och Christopher! Sen var det bara att tuta och köra. Eller? Var var alla kunder som skulle komma tillströmmandes?

Daniel, min älskade, underbare, och kärleksfulle make, fick för sig att han skulle vara pappaledig! Vafalls? Skulle han vara en bra, och kärleksfull, och riktig pappa, och vara närvarande i vår sons uppväxt och liv? Jo, jag tackar, det var bara för mig att söka jobb minsann! Inte kunde jag opponera mig mot det? Att det var Fotbolls VM just den sommaren han valde att vara pappaledig var en slump, visst? 😉

Nåväl, jag träffade Magnus Jansson, VD för F12 Gruppen och kanske en av världens bästa chefer. Handen på hjärtat Magnus! Tack för ALLT du lärt mig!

Åh vad jag trivdes på F12 Gruppen. Jag fick göra det jag älskade mest i en koncern som var liksom en dröm för en gammal matälskande servitris att få jobba i. Med Melker Andersson och Danyel Couet.  Med Jessica, Maria, Elin, Alexander, Katarina, Sofia, Margitha, Idun och Maria.  Alla driftschefer, alla barchefer, kökschefer och hovmästare, alla servitriser, kockar, bartenders och nissar. Och alla underbara tjejer på bokningen! Åh, vad jag älskade att jobba på F12 Gruppen. Jag vet inte hur många gånger jag sa att jag hade kunnat tänka mig att jobba där till pension! Jag menade det verkligen!

Sen slutade Magnus och i vanlig ordning blev det en omorganisering. Det föll mig inte väl ut, nya ledningen och jag var inte som gamla ledningen och jag. Jag kommer alltid att ha Magnus, Melker och Danyel på ett speciellt ställe i mitt karriärshjärta. Det var en fantastisk tid och många av mina närmsta vänner idag träffade jag tack vare F12.

När jag slutade på F12 fick jag den stora möjligheten att få hoppa till Paradox Interactive; ett dataspelsföretag.

Här, återigen, fick jag en otrolig resa där jag lärde känna en ny typ av människor. Jag älskar mitt jobb, som ekonom, och jag älskar mina siffror, och kalkyler, och rapporter. Men i en tråkig bransch blir siffrorna också tråkiga. I en rolig bransch, på ett roligt företag, blir det en win-win situation! På Paradox, var, och är det, en kakafoni av olika människor. En mångfald som på ett otroligt häftigt sätt hittar en gemensam plattform och jobbar tillsammans för att uppnå och skapa det bästa av alla världar.

Diesel, älskade lilla unge, var tio månader när jag började på F12, och dryga tre år när jag började på Paradox. Diesel har sedan han började gå varit oerhört energisk. Hyper, till och med. Jag har fått stångas på vårdcentral och sjukhus när läkare menar att han inte är ett dugg allmän-påverkad medan jag hävdar att han är mer eller mindre apatisk. På Paradox träffade jag så otroligt många kollegor, med en eller annan diagnos, som lärt mig så oerhört mycket om ADHD, Aspergers, autism och annat smått och gott. Framför allt har jag min fd kollega Mattias Lilja att tacka för så otroligt mycket insikt i ledarskap. Och psykologi. Och hjälp till självhjälp, och tips på böcker ,och kurser och så mycket annat. Mattias hade jobbat med en man som skrivit en bok, som han tipsade mig om, sedan läste jag fler och fler böcker. Och gick på kurser. Och fick en helt ny, och egen, insikt. Tack Mattias. Du är en mycket vis man!

Och sedan blev jag uppringd av Frida. Och Hans. Och här är jag nu. Jag jobbar åt Peder Wallenberg. Med några av hans bolag. Som ekonomichef. Jag fick en titel som var fin, en hyfsad lön, bra villkor, bra pension, 10 minuter till jobbet hemifrån. Peder är en filantrop. En visionär. Det är oerhört spännande att jobba med, och för, en människa som jobbar så energiskt med att göra världen till en bättre plats. Jag jobbar på en geografisk plats som i det närmaste kan beskrivas som magisk. Med en helt ny typ av kollegor.

Det här kan verka som väldens längsta inlägg, om min karriär, och vad har det med Sustainable Living att göra?

Jo, under de sista två åren, när jag jobbat på Lemshaga så har vi utrett och gått kurser och fått en ADHD diagnos på Diesel. Diesels psykolog sa även att äpplet inte faller långt från trädet. Med det sagt, och med de intervjuer jag fick genomgå, visar det sig att även jag har ADHD. Surprise? Nej inte direkt. Jag har jättesvårt att slappna av och att inte göra någonting. När Daniel har jobbat kvällar, på Djurgårdens alla matcher, har jag alltid haft en massa annat för mig. Jag har haft ett tiotal pro bono uppdrag, en massa kassörs-jobb och ideella uppdrag. Jag har startat en, och till och med två, bloggar, skapat hemsidor, och hjälpt föreningar med sin ekonomi.

goblin-creative
Med min lilla enskilda firma. Nu ska vi flytta till hus, så jag blir av med några uppdrag, som har tagit mycket tid och energi på kvällar och helger. Nu jobbar inte Daniel på Djurgården längre, och är hemma kvällar och helger. Men det innebär inte att jag tycker att det är enklare att sitta i soffan och titta på TV. Jag sitter gärna där, bredvid honom, men med dator i knät och antingen bokföringsprogrammet, excel, eller bloggen uppe. En heltidstjänst är bara en heltidstjänst. Resten av tiden, när Diesel har somnat, ägnar jag gärna åt annat, och kan jag tjäna pengar på det? Win-win!

Jag tänker så här; Jag kommer att jobba kvar, med och för Peder, så länge han vill, och orkar. Jag kommer inte frivilligt att ge mig av från denna fantastiska arbetsplats. Men när han inte längre orkar, utan önskar sig en lugnare tillvaro, önskar jag inte ta en till anställning, någon annanstans. Jag kommer göra det jag kan för att detta är min sista anställning. Vill man anlita mina tjänster går det jättebra, via mitt eget företag.

goblin-logga-vit-bakgrund
Mitt egna aktiebolag. Jag kommer att bli min egna arbetsgivare, och ta de uppdrag som är roliga, meningsfulla och givande. Dataspelsbranschen. Lokala Värmdö-företag. Jag vill helst inte lämna min ö! 😉 Jag ser detta som ett långsiktigt projekt, men jag behöver påbörja min resa.

Jag kanske inte kan hjälpa dig och ditt företag just nu, om jag inte hittar tid, men jag känner fantastiskt duktiga, kunniga, och professionella, kollegor i branschen som jag kan hänvisa dig till.

Behöver du hjälp med bokföring, redovisning, deklarationer, rapporter, rutiner, policies, you name it – maila mig så kan jag hjälpa dig. Om inte själv så genom några av de fantastiska samarbeten jag har.

Kika gärna på min nya hemsida; www.goblinaccounting.se

Carpe Vitam betyder Fånga Livet. Absolut. Lev livet. Gör det du vill. Uppfyll dina drömmar. Det gör jag.

Kram/
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: ADHD, DIY, Okategoriserade Taggad som: adhd, eb accounting, Goblin Accounting AB, goblin creative

Energi och hållbarhet för själen

20 september, 2016 By El Lämna en kommentar

Idag är jag hemma och vabbar och har vilat en massa bredvid Diesel som känner sig hängig och snorig. Vi har varsin padda i sängen och dricker te och myser. Ett doftljus, fördragna gardiner och lugn och skön tystnad.

Men wordpress verkar inte alls vilja samarbeta idag. Jag har testat på både .com och .org och i appen och på nätet och ingenting lirar. Tillslut har jag envist fått gå in i koden! I’m in the Matrix! 😉

Det har inte varit nån hemlighet att vi haft ett ganska tufft år. En älskad familjemedlem och mycket nära vän har gått bort och en grundlöst djup sorg som inte vet något slut har slagit oss. Hårt. Konflikter har kantat detta och Daniel har bytt jobb. Igen. Diesel har varit på utredning och fått sin ADHD diagnos. Han har bytt lärare och fått en mängd nya klasskompisar. Jag har haft en långdragen hosta sedan i somras med astma som satt sig i en mycket svårläkt infammation i lungor och luftrör.

Vissa människor som tyvärr måste vara i ens liv tar så enormt mycket energi. Bara tar, och tar, och tar, och tillför ingenting av värde. Ibland KAN man helt enkelt inte välja bort dem, hur mycket man än skulle önska. Oftast brukar jag kunna skaka av mig andra människors negativa energi och bara fokusera inåt, på min egen lycka och min egen energi, men ibland, Hujeda mig, ibland räcker inte det och så mörknar allting i ett tråkigt dunkel, av andra människors dåliga energi.

Men så måste man skaka av sig det där negativa och tråkiga och jobbiga och suga åt sig allt det bara går av det ljusa, och det vackra, och det positiva. Tanka energi av de i vår närhet som bara ger, och ger, och ger. Åh vad jag älskar och vördar er. Tack för att ni finns!

img_6662
Vackra detaljer i naturen ger mig energi.

I eftermiddag ska jag åka in till stan och gå på en första träff på ADHD-center där Daniel och jag sedan ska gå på en kurs i höst, för föräldrar till små barn med ADHD. Det ska bli mycket intressant och spännande och jag behöver all energi och styrka nu för att orka ta till mig och vara en bra förälder.

Vad brukar du göra för att tanka energi? Kommentera gärna och ge mig tips!
Kram,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: ADHD, Okategoriserade, Yoga & wellness Taggad som: adhd, energi, hållbarhet för själen, naturen, tanka energi

Skolstart och hälsoboost med mega-superhjälte blåbärssmoothie

23 augusti, 2016 By El 1 kommentar

Nu är skolan i full gång. Andra veckan. Jag har haft svår hosta de senaste två veckorna och vi bara väntar på att Diesel ska komma hem med både det ena och det andra från skola och fritids. Både bra och dåligt. Nya kunskaper, nya kompisar, nya erfarenheter och nya baciller. Sorry, I AM a party pooper, men skolstart = bacillkrig!

Diesel brukar klara sig finfint och är oerhört sällan förkyld, eller blir drabbad av magsjuka. Men ibland händer det, och i vår lilla familj, precis lika säkert som i din, så går det runt till oss alla. Utom Goblin, the lucky bastard! 😉 

Vi har fyllt frysen med blåbär i sommar. Perfekta små antioxidantrika immun-mega-superhjältar. Diesel gillar inte smoothies till min stora sorg, men han älskar slushies. Ok, då byter jag bara namnet på smoothien till slushy, eller?

Vi testar, några deciliter frysta blåbär, lite matcha te, en handfull frusen mango, för sötma, annars blir det för syrligt. Och ner i mixern.

Han bara skrattade och sa att det där är en smoothie, men han gillade den som tur är!

2016-08-23 1
Mega-superhjälte bläbärssmoothie

  • 4,5 dl frysta blåbär
  • 1 dl frusen mango
  • 4,5 dl vatten
  • 1 dl kokosmjölk
  • 1 liten burk naturell kvarg
  • 1 krm vanilj
  • 1 tsk matcha te
  • 1 tsk vetegräs
  • 1 msk chiafrön

Gör så här:

  1. Mixa blåbär och mango med vatten och kokosmjölk tills det är slätt.
  2. Tillsätt allt annat och mixa en liten stund till.
  3. Häll upp i glas och njut medan smoothien är kall, eller ställ i kylen till senare.

2016-08-23 2

Så nu vidare till kosttillskotten för att riktigt powerboosta immunförsvar och balansera kropp och knopp för skolstarten. De markerade länkarna nedan är sk affiliate-länkar, vilket innebär att jag  kan få betalt för att du klickar på länken, eller, om du handlar efter att ha klickat på en av mina länkar så kan jag få provision på ditt köp. Det påverkar inte priset för dig eller dina rabatter, utan jag får bara ett litet tack för att ha hänvisat dig till hemsidan och produkterna. 😉

Matcha te är ett grönt te som malts ned till ett mycket fint pulver som är rikt på vitamin A, C och E och har mycket hög koncentration av antioxidanter, mycket mer än våra små antioxidantrika immun-mega-superhjältar i frysen. Tillsammans med våra blåbär maxar vi intaget med antioxidanter. Hade det här varit en serietidning hade det varit en pratbubbla med ett stort POW i nu! Kan du se det? 😉 Diesel tindrar med ögonen, han ser det! (Den här superhjälten är ganska dyr så det kan löna sig att kika runt lite, men om man ändå gör en beställning på Bodystore så kan man köpa den där, annars finns fler alternativ på Tekungen.se.)

pow-mia-logo-clipart-cliparthut-free-clipart-V20tFm-clipart

Vetegräs är rikt på vitamin E, kalcium, zink, järn och koppar. OBS! Glutenfritt! Minskar trötthet och balanserar syra och bas i kroppen.

Chiafrön ska ha använts av inkaindianerna för styrka och uthållighet. De är rika på omega 3, fiber, kalium, kalcium, fosfor, magnesium och järn. Magnesium och järn bidrar till kroppens förmåga att stå emot trötthet och utmattning. Chiafrön hjälper också till att balansera blodsockernivån och vätskebalansen i kroppen.

Blåbärspulver är en nio gånger så koncentrerad variant av vår frysta mega-superhjälte.

Om man har ADHD har jag läst att man kan få tydligare kärnsymptom om man äter mycket inflammatorisk kost som till exempel socker, gluten, mejerier, transfetter och omega 6 (kött). Min son till exempel blir oerhört speedad av snabba kolhydrater och socker och får mycket svårt att fokusera och kontrollera sina rörelser.

Omvänt kan man bli hjälpt av, och kan få mindre uttalade kärnsymptom, om man äter mycket antiinflammatorisk kost som till exmepel D-vitamin, ingefära, gurkmeja, mörkgröna bladgrönsaker, chili, vitlök, citron, grapefrukt, omega 3, kokosolja. 

Starkt antiinflammatoriskt är både D-vitamin och Omega 3! 

Idag har det gått troll i wordpress för detta är säkert den sjunde varianten av detta inlägg och länkarna fungerar inte och kortkommandon fungerar inte och den sparar inte när jag vill så jag håller tummarna allt jag har nu när jag ska trycka på ”publicera” för jag törs inte spara innan.

Håller tummarna!
Kram,
El

OBS! Texten är redigerad efter att jag formulerat mig klumpigt om ADHD som antiinflammatorisk ”sjukdom”. Jag ber om ursäkt om jag hann trampa på några tår, för det var verkligen inte min mening.

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: ADHD, Antiinflammatorisk kost, Drycker, Smoothies, Superfoods Taggad som: adhd, blåbärssmoothie, immunförsvarsboost, skolstart, smoothies

Underbara ADHD

6 juni, 2016 By El Lämna en kommentar

Vi har nyligen fått vår återgivning efter Diesels ADHD-utredning. Han har svår ADHD med väldigt tydliga kärnsymptom, lågt utvecklad impulskontroll och ligger långt under genomsnittet i arbetsminne. Däremot visade det sig att han ligger långt över genomsnittet i verbal förmåga, allmänbildning och kreativitet. Jag är så stolt att jag spricker! Hans absoluta styrkor är intelligensen, lättlärdheten, allmänbildningen, kreativiteten och den verbala förmågan. Hans absoluta svagheter är impulskontroll och  arbetsminne.
Ok bra! Då vet vi!

uppner
Fast vi har egentligen alltid vetat. 🙂

Vi kommer inte medicinera, och häromdagen fick jag min egna tankar bekräftade, återigen, av två mycket lärda individer som stöttade vårt val att inte medicinera Diesel.

I första läget måste vi lära oss hur vi ska öva på impulskontrollen och arbetsminnet. Den höga energin är bara en tillgång. I nästa steg ska vi öva på alla svårigheter och traggla igenom allt ”tråkigt” så det finns massor av tid över för det som han är bäst på och tycker är allra roligast.

Vi vet att i många fall är medicinen ett nödvändigt ont och att många barn blir hjälpta av det och kanske inte heller skulle klara av sin vardag utan den. Vi rynkar inte på näsan eller kritiserar någon utan menar att det helt enkelt inte finns någon universallösning eftersom det är individer, och inte skolboksexempel, vi har att göra med. Min mening är INTE att stöta mig med någon eller att kritisera någon som har valt att medicinera. Det är helt enkelt bara inte vårt val. Vi anser inte att det behövs i just vårt fall.

För oss handlade aldrig utredningen om att försöka få Diesel att anpassa sig efter någon samhällsbestämd norm om hur man är ”normal” eller att för få honom att passa in i en viss form. Vi vill ge honom de allra bästa förutsättningarna att bli och göra precis vad han vill med de allra bästa grunderna från skola och uppväxt. Vi vill veta om hans styrkor och svagheter så vi kan hjälpa honom att traggla igenom och klara av det svåra för att sedan glänsa och skina i det han tycker är lätt och roligt.

Jag har själv aldrig varit som ”alla andra”. Jag tycker inte det är nödvändigt att passa in i en förutbestämd form, eller norm. Vi älskar Diesel för den han är. Med sin höga intelligens, sin fantastiska kreativitet, sin oerhörda verbala förmåga och sin stora allmänbildning. Vi älskar honom även för sin impulsivitet och kommer hjälpa honom att stanna upp och tänka lite på konsekvenser. Vi känner vår son väl, så ingenting från återgivningen kändes som några aha-upplevelser. Vi älskar alla hans galna upptåg och kommer alltid att finnas bakom honom om och när det behövs.

IMG_0309
Varför ska man simma ovanför vattenytan?

IMG_1001 IMG_4605
Varför ska man inte köra parkour utanför Buckingham Palace? Victoria statyn är ju som gjord för trix.

IMG_4644
Varför ska man inte klappa vilda djur? De är ju så söta?

Han pratar från morgon till kväll så den verbala förmågan är vi väl bekanta med! 😉 Att han har lätt att lära vet vi också och att han hittar kreativa lösningar till allt har vi också fått lära oss genom åren då han inte alltid väljer samma väg som alla andra!

Varför gå genom hela lägenheten och gå ut genom dörren när det går fortare att klättra ut genom fönstret?

IMG_4938
Varför ska man inte använda mammas långa rad av krukor med örter till djungel för Star Wars gubbarna? Man kan ju både gömma sig i oreganon och äta upp den för överlevnad? Och varför ska inte Turtles klättra i pappas bonsai?

Varför ska man inte klippa upp tröjan när den sitter för snävt?

IMG_0274
Varför ska man inte klättra längst upp i trädet när det är bäst utsikt därifrån?

Varför ska man inte klättra på hyllplanen i skafferiet för att nå det som står längst upp?

DSC_0004
Dessa två troll hänger ihop och hittar på bus!

DSC_0007 (2)
Det syns nog inte för den oinvigde, men här har han över 40 graders feber och har precis fått en glass. Det har gett oss problem fler än en gång på besök hos doktorn när de inte anser att han är det minsta allmänpåverkad och jag får kämpa för att de ska tro mig när jag anser att han är i det närmaste apatisk. :O

DSC_0007
Varför ska man inte leka med igelkotten? Den vill ju också kolla på Leatherhead?

DSC_0008
Varför ska man inte blockera sovrumsdörren med alla kuddar och gosedjur? Det blir ju världens bästa koja?

DSC_0009 DSC_0025 DSC_0030DSC_0155 DSC_0184 DSC_0567
Varför ska man inte köra sexhjuling upp-och-ner?

DSC_0140
Varför ska man inte stoppen tummen i lammets mun?

IMG_0268
En iPad och ett par hörlurar så kan han faktiskt sitta (nästan) helt stilla i långa perioder. Det har han kunnat i fler år! 😉

Konsekvenserna är vi vuxna mycket väl medvetna om, och ibland har det inte alltid gått helt bra. Mången blåtira, skrubbsår, välta hyllor och mikrovågsugnar, blåmärken, skärsår, etc har vi fått plåstra om. Vi har som tur är bara behövt besöka sjukhus ett fåtal gånger och han har aldrig skadat sig allvarligt. Tar i trä.

Men Diesels psykolog lugnade oss med att just impulskontrollen och förmågan att stanna upp en nanosekund och hinna tänka ”vänta, vad var det nu de sa?” utvecklas genom åren och blir bara bättre och bättre. Arbetsminnet finns det hjälpmedel att använda för att öva upp, som olika påminnelser på mobilen, bilder på dörren för att komma ihåg ryggsäck, nycklar, mobil, etc.

Nu väntar en tid med utbildningar, föreläsningar, timmatals genomplöjning av böcker i ämnet och att hitta de verktyg som hjälper Diesel i hans vardag och med skolan.

Om några år fortsätter utredningen och då får vi se hur vi utvecklats och vad vi blivit bättre på och vad vi behöver jobba mer på.

Namnlöst-1Namnlöst-2

Jag kan varmt rekommendera böckerna Fem gånger mer kärlek och Jag törs inte men gör det ändå av Martin Forster. Samt Komet-kursen som bygger på dessa som jag fick gå på i Hamnen förra hösten/vintern. Så lärorikt! Perfekta hjälpmedel i vardagen om man har ett barn som samhället anser sticker ut lite. 😉

Och vet ni vad? Jag älskar olika. Diesel är perfekt. Han är min största stolhet och kärlek. Jag vill inte ha honom på något annat sätt. Så länge han är lycklig och mår bra och känner sig trygg.

Kärlek till er alla,
Kram,
El & Diesel (som godkänt både text och bilder)

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: ADHD, Antiinflammatorisk kost, Okategoriserade Taggad som: adhd, familjeliv, kärlek, stolt mamma, underbara adhd

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2

Primärt sidofält

Sustainable Living

Sustainable Living är en privat blogg om våra försök att leva på ett hållbart sätt, genom klimatsmarta val, hälsa, och härproducerad mat.

Vi tipsar om återbruk, återanvändning, återvinning, odling, foragering, hemgjorda tvålar och salvor, recept och vild mat, såsom ogräs och örter.

Search

Follow

ADS

Footer

© 2024, Sustainable Living

Mina bilder är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas på andra ställen utan skriftligt godkännande. Låna gärna mina recept, men länka hit och berätta varifrån receptet kommer. En del av mina länkar är så kallade affiliatelänkar, vilket innebär att jag kan få en viss ersättning för köp gjorda genom mina länkar.

My photos, pictures and illustrations are protected by copyright laws and cannot be copied and used elsewhere without my written permission. NO stealing please. Some of my links are so called affiliate links, meaning I can receive commission based on sales made through my links.

COPYRIGHT © 2024, Sustainable Living

Mina bilder är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas på andra ställen utan skriftligt godkännande. Låna gärna mina recept, men länka hit och berätta varifrån receptet kommer. En del av mina länkar är så kallade affiliatelänkar, vilket innebär att jag kan få en viss ersättning för köp gjorda genom mina länkar.

My photos, pictures and illustrations are protected by copyright laws and cannot be copied and used elsewhere without my written permission. NO stealing please. Some of my links are so called affiliate links, meaning I can receive commission based on sales made through my links.

Copyright © 2026 · Foodie Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Logga in

Laddar in kommentarer …

    %d