• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Sustainable Living

- reduce, reuse, remake & recycle! -

  • Hem
  • Blogg
  • Apothecary
  • Recept
    • Örter, läkeväxter & ätbart ogräs
    • Antiinflammatorisk kost
    • LCHF
    • Härliga grytor & Crock-Pot
    • Grillat
    • Smoothies
    • Soppa & smörgås
    • Svensk husman
    • Vegetariskt
    • Vilt
  • Inspiration
  • Sustainable Living
  • Om

asiatisk sallad

Världens bästa och en het nudelsallad

15 maj, 2016 By El Lämna en kommentar

Igår kom min bror Pier och hans fru Janna och mina underbara brorsbarn William och Tilde över på middag. Jag är så lycklig som har så stor och härlig familj och så mycket kärlek omkring mig! <3 Världens bästa! Jag älskar verkligen att vi umgås så mycket och har varandra.

I vanlig ordning kör vi lite knytis när de kommer och så delar vi på allt. Daniel ville ha en het asiatisk nudelsallad så jag stekte vår ryggbiff i panna med smör medan Pier grillade deras kött ute på Webern. Tilde hjälpte till att styla och fota och denna bilden blev bäst. Visst är hon duktig? William ska ju plugga på restaurangskola i höst så de kanske blir ett framtida dreamteam på kokboksfronten? William lagar och Tilde stylar och fotar? I Like! Jag är på! 😉 (Om jag får?)

DSC_0005
Köttet stektes i vår GreenPan (ekologisk stekpanna) och fick svalna i smöret och skyn från köttet. Kallt trancherades köttet och lades tillbaka i pannan där alla smaker och juicer gjorde biffen mör och god. Ingen skosula här inte! 😉

Het nudelsallad med kallskuren ryggbiff
Ingredients
  • [b]Dressing[/b]
  • 0,5 lime, juice och zest
  • 1 dl tamari
  • 1 msk sesamolja
  • 1 finhackad röd chili
  • 2 cm finriven ingefära
  • 1 solovitlök, pressad
  • 1 tsk fiskolja
  • 1 schalottenlök, finhackad
  • [b]Sallad[/b]
  • 2 paket glasnudlar, koka och skölj enligt förpackningen
  • 2 dl jordnötter
  • 2 dl wasabiärtor
  • 1 kruka koriander
  • 0,5 dl rostade sesamfrön
  • 1 stor morot i fina strimlor
  • 1 gurka i fina stavar
  • 1 röd paprika i fina stavar
  • 1 paket sockerärtor, i tunna skivor
  • 2 salladslök, i tunna slantar
  • 1 paket haricots verts, halverade och brynta i olja med chiliflingor och himalayasalt
  • 3 fina bitar ryggbiff
  • Smör att steka i
  • Himalayasalt och pepper från kvarn
Instructions
  1. Koka glasnudlarna enligt förpackningen och skölj i kallt vatten.
  2. Blanda tamari, sesamolja, lime, chili, ingefära, vitlök, lök och fiskolja i en stor bunke.
  3. Blanda ner de kalla glasnudlarna och vänd försiktigt men noggrant så alla nudlar täcks av dressingen. Lägg upp nudlarna på ett stort fat.
  4. Rosta sesamfröna i het, torr panna. Ställ åt sidan.
  5. Stek köttet till önskad stekgrad i stekpanna med smör och ställ åt sidan för att svalna. Det var ganska kallt igår så köttet åkte ut på altanen och svalnade snabbt.
  6. Tranchera köttet tunt och lägg tillbaka i pannan med alla juicer.
  7. Bryn haricots verts i olja och krydda med chiliflagor och salt.
  8. Skär alla grönsaker tunt i fina stavar och placera ut på nudlarna på fatet.
  9. Toppa med sesamfrön och koriander.
  10. Servera med det kalla köttet och toppa med jordnötter och wasabiärtor.
  11. En kall öl eller ett glas vitt passar bra till.
3.4.3176

Ikväll blir det hemgjorda burgare på egenmald färs. Har vi följt Jureskogs resa? Jopp! 😉

Kram,
El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Asiatiskt, Glutenfritt, Kött, Middag, Varmrätt Taggad som: använd kött från hela djuret, asiatisk sallad, het nudelsallad, ryggbiff

Energitjuvar, ADHD & sesamdressing

2 maj, 2016 By El Lämna en kommentar

Det har varit väldigt tyst från mig ett tag igen. För en tid sedan berättade jag att vi har/har haft en tuff period här hemma och just nu befinner vi oss i en tid av både nytt och tufft och spännande  och lite gammalt och en smula tungt. Alla typer av förändringar är omvälvande och vi är tre-fyra individer som alla hanterar förändringar på olika sätt. För att hålla fokus på rätt energier väljer vi bort simpla energitjuvar och negativa influenser. Under några månader framåt kommer vi fokusera på oss själva, vår kärlek och våra styrkor. För oss är det hållbart.

Vi är mitt i en ADHD-utredning på vår son Diesel. (Han har godkänt att vi berättar om det här.) Utredningen i sig känns ganska så långdragen då ingen hittills behövt fundera särskilt länge på det när de träffar vårt lilla energiknippe. När han hade 40° feber och dubbelsidig lunginflammation tyckte läkaren att han var ”normalpigg” och inte ett dugg allmänpåverkad medan vi som känner honom tyckte han var i det närmaste apatisk…

Nåväl, energi är bra och positivt och kommer göra att han har driv och kan gå hur långt som helst här i livet. Om han kan lära sig de rätta knepen och teknikerna för att behålla fokus. Det som är roligt är ju roligt. Det som är tråkigt är värre än döden.

Min egen erfarenhet av ADHD är stor. Jag har ingen diagnos, men när jag gör självtesterna så råder ingen tvekan här heller. Jag har hittat mina egna styrkor och mina verktyg för att lyckas. På mitt förra jobb lärde jag känna många härliga kollegor med ADHD, ADD, Aspergers, Autism, och/eller en blandning av flera diagnoser. Framgångsrika dataspelsutvecklare, testare, artister, analytiker, killar och tjejer som hittade jobb som tog vara på sina diagnoser och fokuserade på styrkorna istället för att fokusera på svagheter och kamper.

Jag kommer framför allt ihåg en väldigt ung kollegas berättelse om sin svåra uppväxt med diagnosen och skolan och avsaknaden av acceptans bland kompisarna. Men jag kommer även ihåg hans varma ord om ”redwoodfuran” som stått solidt vid hans sida och stöttat honom varje steg i kampen. Hans mamma. Det var hans största hjälte. Hon hade förstått honom, sett hans styrkor och fått honom att tro på sig själv. Jag hoppas innerligt med hela mitt väsen att Diesel kan säga samma sak om mig när han är vuxen.

På andra sidan denna svåra tid kommer vi ha en ny bild och en ny livserfarenhet som gör att vi ser annorlunda på saker och ting men jag tror mig veta att vår fokus på kärlek och ren energi kommer att bestå. Jag har tjatat om karma tidigare och jag gör det igen; what goes around comes around. Jag lägger all min energi på att vårda min egen karma. Det är min innerliga förhoppning att du även tar hand om din, oavsett religiös tillhörighet.

1:a maj är ett alldeles utmärkt datum för förnyelse och ny energi. Vi firar in våren med en frisk och het sallad med sesamdressing och buffalo wild… blomkål.

Sesamdressingen har jag testat att göra tidigare och denna gång blev den supergod. Sesam och jordnötsdressing. MED recept.

DSC_0002
En himla massa ingredienser blev det.

DSC_0005
Ett blomkålshuvud i buketter är blandat med en dl vatten och en dl kikärtsmjöl, salt, och peppar. 20 minuter i 200° och vända en gång. På bakplåtsklädd plåt.

DSC_0007
Sedan blandade jag en halv dl tabasco/louisiana hot sauce med 50 g smält smör och blandade runt den ugnsrostade blomkålen i. Tillbaka in i ugnen i 20 minuter till med en vändning efter halva tiden.

Energitjuvar, ADHD & sesamdressing
Ingredients
  • [b]Asiatisk sallad[/b]
  • 1 liten påse ekologiska salladsblad
  • 1 förpackning skalad edamame
  • 4 finstrimlade eller grovrivna morötter
  • 1 strimlad paprika
  • 4 vårlökar, salladslökar i tunna skivor
  • 1/4 instrimlad rödkål, mandolinad
  • 1 stor näve cashewnötter
  • 1/2 förpackning alfalfagroddar
  • 1/2 finstrimlad gurka
  • [b]Buffalo wild blomkål[/b]
  • 1 huvud blomkål i mindre buketter
  • 1 dl vatten
  • 1 dl kikärtsmjöl eller annat glutenfritt mjöl
  • Salt och peppar och eventuellt vitlökspulver om man gillar det
  • 0,5 dl Tabasco
  • 50 g smält laktosfritt smör
  • [b]Sesamdressing[/b]
  • 1 dl rostade sesamfrön
  • 1 dl jordnötter
  • 1 msk olivolja
  • 1 cm finriven ingefära
  • 0,5 dl tamari soja
  • 1 msk risvinäger
  • Vatten till önskad konsistens
Instructions
  1. Skölj alla grönsaker och strimla fint. Ställ åt sidan.
  2. Koka edamame enligt förpackningen. Ställ åt sidan och låt svalna.
  3. Värm ugnen till 200°.
  4. Plocka mindre buketter från blomkålen.
  5. Blanda samman mjöl med vatten och salt och peppar.
  6. Blanda ner blomkålen och sprid sedan ut på en ugnsplåt med bakplåtspapper.
  7. Rosta i ugnen i 20 minuter, vänd efter halva tiden.
  8. Smält smör och blanda med Tabasco.
  9. Blanda ner den ugnsbakade blomkålen och blanda försiktigt men väl.
  10. Ställ tillbaka i ugnen under tjugo minuter till med en vändning efter halva tiden.
  11. Torrosta sesamfrön, cashewnötter och jordnätter, separat i en torr stekpanna.
  12. Häll sesamfrön och jordnötter i en behållare för stavmixer.
  13. Mixa slätt och häll på med olja, vinäger, soja och ingefära.
  14. Mixa och fyll på med vatten tills du uppnår önskad konsistens.
  15. Lägg upp alla grönsaker på tallrikarna, toppa med blomkål och ringla över sesam- och jordnötsdressing.
3.4.3176

DSC_0011
Den vegetariska varianten, med buffalo blomkål…

DSC_0018
… och Daniels variant med reko kycklinglårfilé á la buffalo. Kycklingen har verkligen en biroll i sammanhanget men är ändå värd att nämnas. Samma ”marinad” som blomkålen, med 0,5 dl tabasco och 50 g smält smör, salt och peppar från kvarn.

Stekta i smör till fin yta för att sedan gå klara i ugn tillsammans med blomkålen.

Nu är snart den mest hektiska perioden på året över, för min del. Nästa vecka åker vi till London och andas ut och upplever Hogwarts och magin i Harry Potters värld. Men jag hoppas vi hörs innan dess.

Kram på er!
//El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: ADHD, Antiinflammatorisk kost, Asiatiskt, Comfort food, Fågel, Vegetariskt Taggad som: asiatisk sallad, buffalo blomkål, reko kyckling, sesam- och jordnötsdressing, sesamdressing, Tabasco, vegetariskt

Primärt sidofält

Sustainable Living

Sustainable Living är en privat blogg om våra försök att leva på ett hållbart sätt, genom klimatsmarta val, hälsa, och härproducerad mat.

Vi tipsar om återbruk, återanvändning, återvinning, odling, foragering, hemgjorda tvålar och salvor, recept och vild mat, såsom ogräs och örter.

Search

Follow

ADS

Footer

© 2024, Sustainable Living

Mina bilder är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas på andra ställen utan skriftligt godkännande. Låna gärna mina recept, men länka hit och berätta varifrån receptet kommer. En del av mina länkar är så kallade affiliatelänkar, vilket innebär att jag kan få en viss ersättning för köp gjorda genom mina länkar.

My photos, pictures and illustrations are protected by copyright laws and cannot be copied and used elsewhere without my written permission. NO stealing please. Some of my links are so called affiliate links, meaning I can receive commission based on sales made through my links.

COPYRIGHT © 2024, Sustainable Living

Mina bilder är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas på andra ställen utan skriftligt godkännande. Låna gärna mina recept, men länka hit och berätta varifrån receptet kommer. En del av mina länkar är så kallade affiliatelänkar, vilket innebär att jag kan få en viss ersättning för köp gjorda genom mina länkar.

My photos, pictures and illustrations are protected by copyright laws and cannot be copied and used elsewhere without my written permission. NO stealing please. Some of my links are so called affiliate links, meaning I can receive commission based on sales made through my links.

Copyright © 2026 · Foodie Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Logga in

Laddar in kommentarer …

    %d