• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Sustainable Living

- reduce, reuse, remake & recycle! -

  • Hem
  • Blogg
  • Apothecary
  • Recept
    • Örter, läkeväxter & ätbart ogräs
    • Antiinflammatorisk kost
    • LCHF
    • Härliga grytor & Crock-Pot
    • Grillat
    • Smoothies
    • Soppa & smörgås
    • Svensk husman
    • Vegetariskt
    • Vilt
  • Inspiration
  • Sustainable Living
  • Om

vegetariskt

”Gröna biffar” med ris

4 september, 2015 By El Lämna en kommentar

Vår kämparresa mot en hållbarare livsstil gällande mat och dryck och motion fortsätter, vi är inne på tredje veckan av viktnedgång och igår tränade jag med min nya personliga tränare för första gången. Jag har 18 dryga kilon som ska bort, eller åtminstone bytas ut mot muskler. Det går framåt, det känns bra. Det ska inte gå fort, det ska hålla resten av livet. 🙂
DSC_0002
Vår ena lilla motivator tränar judo en gång i veckan och har gympa på skolan. Han var ute med oss förra helgen och tillryggalade en hel mil! Halva till fots och andra halvan på cykel! Vilken liten kämpe! Det behövs ingen livsstilsförändring där inte!

DSC_0003
Här gör han juice och bjuder på till frukost. Apelsin, grapefrukt och citron! Gott.

DSC_0005
Nyttigt!

DSC_0032
Vår andra motivator behöver daglig motion och får fler härliga långisar än någonsin nu när Daniel och jag ska gå ner i vikt. Min PT ställde en fråga om Goblins promenader som jag tyckte var lite rolig. ”Måste du duscha efter en promenad med hunden?” Eh, JA! ”Bra då räknas det som motion!” 🙂

DSC_0037
Jag har gått med i en massa vegetariska grupper på Facebook och har efter första veckan redan gått ur några. Jag älskar att äta vegetariskt, men jag är inte vegetarian. Tyvärr upplever jag ofta elaka gliringar och utrop från passionerade vegetarianer/veganer mot karnivorer. Jag har säkert varit där själv, jag var vegetarian i nio år, men nu är jag för gammal och orkar inte gå in i diskussioner om etik och djurens rätt och väl. Jag vet hur jag lever och jag vet också att jag inte bidrar till djurens lidande och att jag alltid väljer kött efter djur som levt fina liv och fått en värdig död. Men att orka ”försvara” mitt köttätande gör jag inte. Detta är mitt egna forum för att försöka påverka till ett medvetnare matval. Och min familj får ofta äta vegetariskt hemma för det är jag som lagar maten och jag vill bidra till ett miljövänligare leverne. Men jag dömer inte min man eller min som om de väljer att äta en bit kött på helgen! Och jag äter gärna själv kött när jag vet ursprung. Är köttet vilt, eller svenskt ekologiskt är det välkommet på min tallrik. Ibland.

DSC_0055
Nåväl, detta recept är taget utifrån det som fanns i kyl och skafferi. Och det är 100% vegetariskt. Lakto-ovo vegetariskt.
Dessutom var det lite bråttom så jag gjorde inget från grunden utan tog färdiga linser och ärtor.

Gröna biffar med ris
1 paket tinade soyabönor (edamame)
1 paket gröna ärtor
1 paket gröna linser
2 dl mandelmjöl
3 ägg

Mixa ihop allt i en matberedare till en härlig smet. Forma biffar och stek i smör eller olja i en medelvarm panna.

DSC_0065

Servera biffarna med ris, grönsaker och en kall yoghurtsås. Här med gurka, vitlök och krasse.

Kram/El

 

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Klimatsmart, Vardagsmat, Vegetariskt Taggad som: ekologiskt, gröna ärtor, gröna linser, klimatsmart, linsbiffar, meatless monday, säsongens grönsaker, vardagsmat, vegetariskt

Vegetarisk ”Philly cheese steak” sandwich

20 augusti, 2015 By El Lämna en kommentar

Den här middagen går under samma kategori som Mac ’n’ cheese – amerikansk comfort food. Den har bara fått en liten nyttigare twist av quornstrimlor istället för ”steak” och tahihidressing istället för ostsås, men jag kunde inte låta bli ostskivorna. 🙂

DSC_0004 (1)
Receptet hittade jag på en amerikansk blogg som heter May I Have That Recipe? och testade direkt.
Min svenska variant är lite modifierad men nästan identisk! Jag bytte ut seitan mot quornstrimlor och bytte rödvinsvinäger mot vitvinsvinäger.

Vegetarisk ”Philly cheese steak” sandwich
1 påse quornstrimlor
1 ekologisk röd paprika, i strimlor
1 gul lök, i skivor
ca 10 champinjoner, i skivor
1 stor vitlöksklyfta, pressad
1 tsk söt paprika
0,5 tsk salt
0,5 tsk stark paprika
0,5 tsk gurkmeja
1 tsk torrostad kummin
2 msk olivolja
2 msk vitvinsvinäger
4 st brioche eller frisco bröd

Blanda quorn, paprika, lök och champinjoner i en stor skål. Blanda pressad vitlök och kryddor med olja och vinäger i en mindre skål och häll sedan över i den större skålen och marinera quorn och grönsaker i kylskåpet i ca en timme.
Hetta upp olivolja i en stekpanna och häll över hela skålen med quorn och grönsaker och marinad. Stek på medelhög värme i drygt tjugo minuter och rör om ibland så det inte bränns fast.

Tahinidressing
0,5 dl tahini
1 krm salt
2 msk färskpressad citronjuice
4 msk vatten

Blanda allt i en lite skål och vispa slätt.

Lägg upp bröden på tallrikar och lägg ostskivor på bägge skivor (valfritt), lägg på quorn och grönsakerna på ena skivan och toppa med tahinidressing.

DSC_0011 (1)
Inte riktigt som originalet ”Philly steak sandwich” men ett fullgott vegetariskt alternativ. Jättegott!

Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Comfort food, Klimatsmart, Säsongens livsmedel, Soppa & smörgås, Vardagsmat, Vegetariskt Taggad som: brioche, klimatsmart, meatless monday, säsongens livsmedel, säsongens råvaror, snabbt och enkelt, vardagsmat, vegetariskt

Mandelpanerad aubergine med sommarsallad

19 augusti, 2015 By El Lämna en kommentar

Igår var det upprop och första riktiga skoldagen för min stora lilla pojke. Vi har haft väldigt mycket omkring oss på sistone och igår kom det hem några kassar mat från Mathem. Bland annat ekologiska grönsaks- och fruktpåsar och ätbara blommor.

Ok det här med ätbara blommor tycker jag är lite intressant. När jag jobbade på F12 Gruppen var det ofta vackra örter, skott och blommor i sallader och vackra garnerade maträtter. Jag kommer aldrig komma dit för jag är varken kock eller matstylist, men jag tycker ändå att det är vackert, och gott.

Jag beställde således hem en förpackning ätbara blommor, och hem kom en liten förpackning med rosor. Innehållsförteckningen? Rosor. Punkt. Inte art, eller sort, eller om det nu är samma sak så inte ens ett namn. Men nej, bara rosor. De var vackra. Och goda. Men jag kände mig lite snopen. Hade tänkt mig en förpackning med blandade ätbara blommor, så som blomsterkrasse, gurkört, eller åtminstone violer och/eller penséer, och några rosor. Men jag fick bara rosor.

Nåja, en härlig sommarsallad med rosenblad och dekorerade med hela rosknoppar blev vacker för både öga och gom.
DSC_0011
Just nu, i mitten/slutet av augusti prunkar trädgårdar och grönsaksdiskar och marknader fortfarande med underbara färska, svenska grönsaker så vi njuter av varje måltid med allt det gröna och färgglada med gott samvete. Svensk gurka, svenska tomater, svensk aubergine, svensk spenat och svenska salladsblad.

DSC_0022
Mandelpanerad aubergine med sommarsallad och tzatziki
1 ekologisk aubergine
1 ekologiskt ägg, vi har fortfarande kvar egenplockade från Pia och Conny, inne på sista tre nu…
Gurkmeja
Cayenne
Salt och peppar
Ekologiskt mandelmjöl till panering

Skiva auberginen längs ”långsidan” så du får långa fina ”filéer”. Salta på bägge sidor och låt dem vätska ur ett tag. Vispa upp ett ägg med salt, peppar, lite gurkmeja och cayenne. Doppa auberginefiléerna i ägget och panera med mandelmjöl. Stek på medelhög värme några minuter på varje sida. Servera med en tzatziki och en fräsch sommarsallad.

Tzatziki
2 dl turkisk eller grekisk yoghurt
1 stor pressad vitlöksklyfta
3 små grovrivna sommargurkor
Salt och peppar

Ät och njut!
Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: LCHF, Säsongens livsmedel, Vardagsmat, Vegetariskt Taggad som: ätbara blommor, mandelpanerad aubergine, meatless mondays, säsongens grönsaker, säsongens råvaror, sommarsallad, tzatsiki, tzatziki, vegetariskt

Världens godaste vegetariska lasagne

2 augusti, 2015 By El 1 kommentar

Bondens egen marknad kan slänga sig i väggen. Njae, faktiskt inte, det är massor med små härliga lokala ekologiska producenter som får möjlighet att sälja sina produkter på en väldigt nischad marknad. Det är underbart. Men så var även Slottsträdgården Ulriksdal som vi besökte idag.

Diesel är, och har alltid varit, väldigt intresserad av mat, matlagning och råvaror. Thank GOD! Mitt liv hade varit ganska tråkigt om han inte varit lika intresserad av smaker som Daniel och jag. Eller är det så att mitt/vårt intresse för mat har smittat av sig?

Vi har en enkel och tydlig regel vad gäller ALL mat här hemma. Man ska smaka på allt, och det man verkligen inte tycker om behöver man inte äta, men man ska provsmaka ALLT. Jag är evinnerligt tacksam över att min son tycker om det mesta och älskar pröva nytt och experimentera med smaker. Phew!

Det är också viktigt att veta var maten kommer ifrån. Hur man odlar, skördar, fiskar och jagar. Och sedan så klart tillagar och smaksätter.

DSC_0079
Självplock ger inte bara en mysig upplevelse med synintryck, känsel och lukter. Det är väldigt upplysande om hur våra basingredienser ser ut ”i verkligheten” och inte bara i en kyldisk på stormarknaden eller en torghandel.

DSC_0104
Känn, kläm, lukta, smaka.

DSC_0110
Mmm, äpplena har en stund kvar.

DSC_0142
En liten fjunig pumpa har ett bra tag kvar innan den är klar.

DSC_0146
Squash/zucchini dock är redo att skördas.

DSC_0150 DSC_0043
Underbara bin, getingar och humlor surrar överallt och pollinerar allt!

DSC_0037
När vi plockat en del grönsaker behövdes en härlig vila i värmen. Här tisslar vi om… – ja det är vår hemlis! 😀

DSC_0038
En sån härlig fristad mitt bland alla grönsaksland!

När vi blir stora…
När vi köper hus med stor tomt…
När vi…

Ett orangerie…
Öppningsbara glaspartier…
En hängsäng…
Sköna draperier…
Citrus- och olivträd…
Lyktor med tända ljus…
Dofter, smaker, ljud…

Underbart!

DSC_0124
Min stora inspiration och kärlek! Busunge! Jag är så galet stolt över att få vara din mamma! <3

DSC_0201
Så, en del av dagens skörd. Vad ska vi hitta på? Ratatouille? Sallad? Gryta? Vegetarisk lasagne!

Det tog ett tag och det behövs en hel del prepp men det är det värt. Det blev helt enkelt världens godaste lasagne!

Nu ska jag försöka återskapa receptet som egentligen bara var ett Cajsa Warg recept – man tager vad man haver. Fast hon egentligen aldrig citerats ha sagt så! 🙂
Världens godaste vegetariska lasagne á la Slottsträdgården Ulriksdal.

Förbered innan!

Grönsaker
2 små zucchini, en grön, en gul
1 färska gul lök
3 gula morötter
3 orangea morötter
2 rödbetor
Salt, peppar och chiliflakes.

Alla grönisar tvättas/skalas och hyvlas i mandolin. Stek hastigt i omgångar i olja med salt och peppar och chiliflakes tills brynta och lägg åt sidan.

Linsfärs
6 dl vatten
3 dl röda linser
3-400 g krossade tomater
3 lagerblad
1 torkad chili
2 msk tomatpuré
1 tsk oregano
Salt, peppar

I stekpannan/traktörpannan med alla smaker från de brynta grönsakerna hällde jag på några deciliter vatten och hällde på röda linser så det såg ut som ca 500 g köttfärs! Hahaha, ska jag gissa var det upp till hälften på stekpannan med vatten, ca 6 dl och kanske 3 dl linser.

Det fick puttra på medelhög värme tills linserna var klara, ca tio minuter. Då hällde jag på en förpackning krossade tomater, 3 lagerblad, 1 torkad chili, salt, peppar, 2 msk tomatpuré och lite torkad oregano. Det fick puttra vidare tills det kändes som en köttfärssås. Kanske ytterligare 10-15 minuter.

Bechamelsås
2 msk vetemjöl
50 g smör
6 dl mjölk
Salt, peppar och muskötnöt

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull och fräs mjölet till en redning. Vispa hela tiden, bränn inte! Tillsätt mjölk och vispa slätt. Sänk värmen och puttra i minst tjugo minuter och smaka av med salt, peppar och muskotnöt.

Ha redo bredvid
1 förpackning ricotta
2 dl riven ekologisk parmesan
1-2 tsk chiliflakes
Smör till formen

DSC_0240
Äntligen dags att montera lasagnen!

Smörj en form med smör.
Börja med ett lager lasagneplattor, vi använde färska. (Jag skulle älska att göra egna! Snart!)
Bre på ett lager med linsfärs.
Toppa med ett tunt lager av de brynta grönsakerna och lite stekt lök.

DSC_0264
Klicka på ricotta och ringla över bechamelsås.

Upprepa två gånger till:
Plattor.
Linsfärs.
Grönsaker.
Ricotta.
Bechamel.
Och igen.

DSC_0322
Översta lagret består av lasagneplattor, behcamelsås och riven parmesanost. Med chiliflakes.
Här fick lasagnen vänta i nästan en timme, medan Diesel övade på att cykla och lekte lite.

In i ugnen på 175° i ca 35 minuter och höj sedan värmen till 200 ° och låt stå fem minuter till.

DSC_0012
Vi serverade den vegetariska lasagnen med mangold, sallatsblad, persilja och spenat, med nyplockad gurka och hjärttomater. En god olivolja, salt peppar och några stänk god balsamvinäger är allt som krävs för en kulinarisk upplevelse.

Detta var helt enkelt världens godaste vegetariska lasagne!
Det är värt varenda minut av förberedelser. God mat tar tid att laga. Och när råvarorna är egenplockade i en Slottsträdgård är det en krydda i sig! 😉

Vilken dag!
Jag är redo för jobbet imorgon.

Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Klimatsmart, Säsongens livsmedel, Vegetariskt Taggad som: bechamel, klimatsmart, linsfärs, närproducerat, säsongens livsmedel, säsongens råvaror, Slottsträdgården Ulriksdal, vegetarisk lasagne, vegetariskt

Asiatisk vegogryta med svart ris

23 juli, 2015 By El Lämna en kommentar

Snart augusti, och jag är urbota trött på grillat kött. Grillat överhuvudtaget. Men säg inte det till min man eller min bror. Eller till min brorson William för den delen! 😉

Jag har börjat byta ut nästan allt kött mot fisk eller vegetariskt. Men inte för att jag inte gillar kött, eller för att jag är vegetarian, utan bara för att jag är så himla trött på kött! Det händer i perioder. Ibland långa, ibland korta.

Länge, länge, länge har jag förespråkat att äta vegetarisk större delen av veckan och spara köttbitarna till enstaka tillfällen. Jag älskar en mustig köttgryta och en perfekt grillad köttbit men jag vet vad det gör för miljön och jag vet vad det gör för kroppen.

Min familj älskar att äta kött. Men de älskar även min vegetariska mat, och det är tur för periodvis blir det ofta vegetariskt. 😉

Ikväll blev det en het och härlig vegogryta, med inspiration från Asien. Serverat med svart ris och soja-nuggets och panerade minifiléer av quorn.

DSC_0020
Vego-prepp
2 gula lökar, i skivor
2 vitlöksklyftor, i tunna stavar
1 röd chili, i skivor
2 msk riven ingefära
1/2 vitkålshuvud, i bitar
1 röd paprika, i bitar
3 små morötter, i tunna skivor
1 handfull sockerärtor, i bitar
2 msk olja till stekningen
1 msk sriracha
1 msk tahini
2 msk jordnötssmör
1 burk kokosmjölk

DSC_0032
Börja med att koka upp riset. Svart ris ska kokas minst dubbelt så länge som vanligt ris så se till att starta i god tid.
Stek lök, vitlök och chili en lite stund, tillsätt ingefäran och de övriga grönsakerna. Fräs en liten stund och häll sedan på kokosmjölken med tahini, jordnötssmör och sriracha. Låt det puttra till 20-30 minuter.
Under tiden grytan puttrar kan du stoppa in de panerade quorn och sojabitarna i ugnen. Vänd efter halva tiden.

DSC_0057
Jag är verkligen inte överdrivet förtjust i att använda halvfabrikat, eller färdiga, panerade vegetariska bitar, men än så länge har jag inte lyckats med konsistensen när jag testat egna vegetariska biffar och bullar. Jag får fortsätta leta recept och testa mig fram.

Har du tips på recept? Maila eller kommentera gärna!
Kram/El

 

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Asiatiskt, Klimatsmart, Säsongens livsmedel, Vegetariskt Taggad som: asiatisk gryta, chili, ekologiskt, klimatsmart, meatless monday, närodlat, quorn, säsongens livsmedel, säsongens råvaror, vegetariskt, vegogryta

Bondbönsröra med rostade pinjenötter

20 juli, 2015 By El Lämna en kommentar

Jag älskar bondbönor, de har äntligen börjat dyka upp i hyllorna i grönsaksavdelningen och på torgen här i närheten.

Jag försökte så egna bondbönor i år men misslyckades totalt trots ett gediget förarbete. Jaja, de svenska bönderna är lika glada för det. 😉

DSC_0034
Mormor och morfar hade alltid ärtor och bönor i trädgården när jag växte upp och jag kommer ihåg att jag inte gillade bondbönorna särskilt mycket, eftersom jag åt allt rått. Mormor tillagade ofta bondbönor på somrarna och jag fick hjälpa till att sprita bönorna. Det är ett kärt minne!

DSC_0042
Det tar sin lilla stund att förbereda bondbönor, de ska spritas, förvällas och skalas ytterligare ut det vita tunna höljet. Men det är det värt. Det är lite meditativt och harmoniskt.

DSC_0068
Koka bondbönorna i 3 – 1o minuter beroende på smak och preferens. Jag brukar koka dem mellan 4-5 minuter.

DSC_0073
Sen brukar jag försiktigt nypa ett litet hål  i bönan med nageln och skjuta ut bönan så försiktigt att den inte pressas sönder.

DSC_0074
Ett kilo bondbönor i skidor resulterar i en stor påse med matavfall och en liten tallrik med gröna kompisar.

DSC_0088
Nu är de färdiga att äta. Det smakar väldigt somrigt. Bondbönor är goda i sallader, stuvningar, soppor, grytor, och röror. Och idag blev det en röra. Tidigare har jag gjort en bondbönspuré, dillstuvad potatis med bondbönor och en grön pasta.

DSC_0009
Idag fräste jag bondbönorna i lite olivolja, pressade i en stor klyfta vitlök och en halv citron. Sedan fick det hela svalna innan jag mixade ihop en härlig röra med lite mer olivolja och toppade med rostade pinjenötter.

Bondbönsröra med rostade pinjenötter

1 kg bondbönor, ja alltså färska bondbönor i skida 🙂 Eller ca 2-3 dl förkokta
1/2 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
Juicen av en halv citron
1/2 tsk Cajunmix från Urtekram
1 påse ekologiska pinjenötter, torrostade och saltade
Salt och peppar från kvarn

DSC_0017
Jag ringlade över lite olivolja och toppade med nötterna.

DSC_0013
Antingen gör man det väldigt enkelt för sig. En skiva nybakt levainbröd från lokala bageriet är egentligt allt som behövs!

DSC_0026
Eller så gör man en grillad smörgås med bondbönsröra och stekt quorn, med mozzarella, paprika och salladslök.
Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Klimatsmart, Säsongens livsmedel, Soppa & smörgås, Vardagsmat, Vegetariskt Taggad som: bondbönor, bondbönspuré, bondbönsröra, bondbönsröra med pinjenötter, grillad smörgås, quorn, Säsongens livsmedel i juli, vegetarisk grillad smörgås, vegetariskt

Grillad smörgås och sallad på rester

30 juni, 2015 By El Lämna en kommentar

Ibland gapar plånboken tom, ibland är kylen full av rester, ibland glömmer man bort brödet, ibland…. ja ni fattar. Vi grillar ofta, och vi köper ofta baguetter. Ibland blir det för många. Ibland får Diesel mata ankorna (änderna) i hamnen, men ibland gör vi ströbröd och ibland gör vi krutonger. 😉

DSC_0009
Det är enkelt och gott, och om man torkar krutongerna tillräckligt länge håller de ett tag i en tät glasburk.

Heta krutonger

1 dagsgammal baguette, eller äldre går också bra, den ska ju ändå torkas!
1 tsk hela kumminfrön
1 tsk torkad oregano
1 tsk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
1 tsk vitlökspulver
1 dl olivolja
1/2 dl vatten

Blanda kryddor, olja och vatten väl, skär brödet i tärningar, blanda allt och bred ut i en långpanna. Låt rosta i ugnen på 175° i 15-30 minuter. Vänd bitarna ibland och kontrollera hur torra och krispiga de är. Ta ut dem när du tycker att de är färdiga.

DSC_0045
Har örterna eller salladen börjat tröttna och se lite ledsen ut?

DSC_0050
Ner i en bunke med iskallt vatten en stund, gärna med isbitar så blir det som nytt igen!

DSC_0070
Kokt pasta över? Gör en pasta sallad, med heta krutonger! Blir den stor – gör matlådor och servera även dagen efter.

DSC_0084  DSC_0058
Glöm för guds skull inte att busa! 🙂 Regnar det ute är det superskoj att bygga koja inomhus av soffdynor! 😀

DSC_0006
I kylskåpet hade vi en liten bit zucchini kvar, några champinjoner på sista valsen och några oliver och soltorkade tomater. Dessa la jag på bordsgrillen med lite pesto och salt och peppar.

DSC_0034
Sedan blev det en underbar grillad smörgås med grillad zucchini, grillade champinjer, delade oliver, strimlad soltorkad tomat, peppar, oregano, och prästost.

Rester KAN vara roligt och nytt!

Ha en fin kväll!
Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Klimatsmart, Rester, Säsongens livsmedel, Soppa & smörgås, Vardagsmat, Vegetariskt Taggad som: grilled cheese, laga nytt på rester, rester, sallad och grillad smörgås, varm macka, vegetarisk grillad smörgås, vegetariskt, zucchini och champinjoner

Vegetarisk wrap med quorn och hummus

24 juni, 2015 By El Lämna en kommentar

Vi fick Linas vegetariska kasse i måndags. Det var massor med nytt och spännande i den, men jag kastade om ingredienser och recept lite grann och gjorde min egen tolkning som vanligt.

Att vi ska försöka äta mer vegetariskt har säkert inte undkommit någon. Vare sig vi väljer det av etiska skäl eller av smakmässiga skäl eller ekologiska skäl eller pengamässiga skäl så spelar miljön ändå störst roll.

Jag citerar SVT i artikeln Köttet är värsta klimatboven

”– Maten och jordbruket står för 25 procent av jordens klimatutsläpp, säger klimatforskaren Martin Persson på Chalmers. Vi vet att vi måste minska utsläppen med 80-90 procent till 2050. Då måste vi också göra något åt maten.

En viktig förklaring är att vi äter allt mer kött. Köttkonsumtionen har ökat med minst 40-50 procent sedan 1990 och framför allt nötkött ger väldigt stora utsläpp av klimatgaser.

Ett kilo nötkött motsvarar ungeför 25 kilo koldioxidutsläpp. Som att köra en normal bil 12-15 mil.

Vad vi väljer till middag, är alltså viktigare för klimatet, än om vi tar cykel eller bil till affären. Det gäller även om vi åker flera mil för att handla. Bara skillnaden på ett kilo nötfärs och lika mycket blandfärs är 10 kilo koldioxidutsläpp. Alltså som att åka en modern dieselbil, 8-10 mil.”

Min veggo-wrap smakade extra gott när jag läste den artikeln. Och med quorn i, som var vårt första försök, så tyckte till och med Daniel att det var ”köttigt” och bra. Bra betyg från en karnivor får jag gissa. Det var ganska länge sedan vi införde ”meatless mondays” i vår familj, fast måndagarna kan vara vilken veckodag som helst. MINST en dag i veckan ska vi äta helt vegetariskt. Om jag får välja så blir det betydligt fler veggo-dagar.

Jag har lagt fram artikeln på vardagsrumsbordet tillsammans med ett gäng vegetariska kokböcker för nu har inte Daniel så mycket val längre, om han inte vill ge sig ut och jaga och fiska själv! 😀

Nå, till kvällens wrap!
DSC_0162
Tunt hyvlad, skuren, ”mandolinad” rödlök. 😉

DSC_0166
Torr-rostade sesamfrön i farmors uråldriga, underbara gjutjärnspanna.

DSC_0170
Frysta quornbitar stekta i olja, kryddade med salt och spiskummin.

DSC_0190
En fantastisk (om jag får säga det själv), hemgjord och ekologisk hummus, spetsad med sriracha och paprika.

Min hummus
2 paket ekologiska kikärtor á 390 g
2 msk olivolja
1/2 dl vatten
1 msk vitvinsvinäger
1 msk sriracha
1 msk spiskummin
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor, pressade
2 msk rostade sesamfrön
1/2 tsk paprika

Släng allt i en matberedare eller mixa med mixerstav. Lägg upp och ringla lite olivolja på, toppa med rostade sesamfrön och paprikapulver.

DSC_0178
Rödlök, ekologisk fetaost, hummus, isbergssallad med persilja och citron, tomat, avokado, stekt quorn, hyvlad paprika och libabröd (Libanesiskt tunnbröd) vanligt tunnbröd eller  tortilla funkar minst lika bra.

DSC_0200
Visst ser det fräscht ut?

DSC_0212
Wrap it – and eat it! Mums!

Mera vego!
Kram/El

PS: Är du skeptisk? Till vegetariskt? Ring mig! 😉 Eller prova Linas Vegetariska Matkasse, en gång. Prova bara! Tre middagar för fyra personer kostar bara 299 kr. Hemlevererat till dörren. Jag har ätit en köttbit för betydligt mer pengar än så. Klicka här och testa!

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Klimatsmart, Vardagsmat, Vegetariskt Taggad som: avokado, chili, ekologiskt, inspiration, klimatsmart, klimatsmart mat, meatless monday, närodlat, närproducerat, quorn, säsongens livsmedel, vardagsmat, vegetarisk måndag, vegetarisk wrap, vegetariskt

Vårfest med Het Gazpacho

4 juni, 2015 By El Lämna en kommentar

Igår var det vårfest på Diesels dagis. Eftersom han börjar skolan till hösten så är det sista vårfesten vi går på. Vi har kittat med personliga presenter till alla fröknar via min kollega som har ett pysselimperium. VildeVilde. Hemsidan är inte uppdaterad men kika på Facebook. Jag testar att länka, men vet inte om det funkar. Sök annars på VildeVilde på Facebook.

Diesels dagis är väldigt internationellt och mångkulturellt. Många av hans kompisar kommer från vitt skilda delar av världen och varje vårfest får föräldrarna laga mat och ta med sig till dagis som ett stort knytkalas. Alla lagar mat från sina hemländer. Det är oerhört intressant och smakrikt och vi får smaka mat från alla håll och kanter.

Jag har bott många år utomlands, men är en ”vanlig” svensk. På mormors och morfars sida så långt tillbaka som folkbokföringen sträcker sig. Jag kommer inte ihåg exakt men tror att det började bli svårt att forska tidigare än 1400-talet!

Daniels mamma däremot kommer från Spanien, så varje vårfest har vi lagat spansk mat. Igår blev det en ”het” gazpacho. Het som i kryddig! 😉

Gazpacho
2 kg  tomater
3  gurkor
5 röda paprikor
3 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
1 kruka basilika
4 msk  vitvinsvinäger
2 dl olivolja
1 tsk svartpeppar
5 dl grönsaksbuljong
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar
1 MSK Tabasco! Hett, hett!
Salt
Mixa alltsammans i en mixer eller matberedare. Jag använde min underbara Kitchen Aid, men fick mixa allt i omgångar. Detta var till dagis så vi gjorde en STOR sats.

DSC_0129 DSC_0139
När gazpachon var mixad och smaksatt och smakprovad finhackade jag ytterligare:
4 tomater
1 röd lök
1 gurka
1 gul paprika
1 vitlöksklyfta
och blandade ner i soppan. I många recept står det att man ska kärna ur tomaterna men det brukar jag inte orka, jag finhackar allt som det är.

DSC_0149
Visst ser det fräscht ut?

DSC_0158
Det var så mycket folk, och det var så mycket mat så jag har ingen aning om hur soppan mottogs, men Daniel gillade den! 😉 Och jag gillade den!

Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Klimatsmart, Säsongens livsmedel, Vegetariskt Taggad som: ekologiskt, Gazpacho, het gazpacho, knytis, picknick, säsongens råvaror, spansk soppa, vårfest, vegetariskt

Polenta med vårgrönt

30 maj, 2015 By El Lämna en kommentar

Ikväll blev det stekt polenta med grönt!Daniel är ute med ”grabbarna” och spelar golf och dricker öl, bastar och umgås – som bara grabbar kan (- fast alla är över 40!) Då passar jag på att äta vegetariskt. Daniel accepterar det för det mesta, men vill oftast ha animaliskt protein till maten så jag njuter verkligen när Diesel och jag kan äta vegetariskt utan att någon rynkar på näsan! 😉

DSC_0145
Grundrecept polenta

1 liter ekologisk buljong
4 dl ekologiskt majsmjöl (polenta)
Koka upp majsmjölet med buljongen på medelhög värme och vispa hela tiden tills gröten börjar stelna. Sänk värmen till låg och fortsätt röra med träslev i ca 30 minuter.

DSC_0160
Många tipsar om att hälla upp polentan i en vattensköljd form, men eftersom jag föredrar stekt polenta så smörjer jag formen med ekologisk olivolja, som jag sedan ska steka polentan i. Det blir krispigt och härligt på ytan och sprätter inte lika mycket som när det är vatten med i leken. Het olja + vatten = sprätt! Eller värre… Och jag har sprinklat lite chiliflingor på för extra smak. 😉

Formen med polenta får stå och svalna i kylen ett par timmar tills den är fast och fin, sen skär jag den i trianglar, rektanglar eller kvadrater… Vill man laga mat med barnen kan man absolut använda pepparkaksformar och få roliga former på polentan. Alltid uppskattat! 🙂
Polentan kan med fördel förberedas kvällen innan så behöver man inte vänta på att den ska stelna och svalna.

DSC_0174
Under tiden polentan stelnar och svalnar ordnar jag resten. Jag mätte upp lika delar frysta flagoletbönor och gröna ärtor.

DSC_0184
Koka bönor och ärtor enligt förpackningarna med saltat vatten. Lite örter från köksträdgården och en härlig vitlöksklyfta till.

DSC_0191
Grönt är skönt! Och så gott! Visst är det fint?

Ärtröra med flagoletbönor
3 dl frysta flagoletbönor
3 dl frysta gröna ärtor
1 vitlöksklyfta
1 knippe mynta
1 knippe persilja
1/2 knippe koriander
1/2 pressad citron
Salt
Peppar
2 dl crème fraîche

DSC_0197
Mixa de kokta ärtorna med bönorna med örterna och pressad vitlök, salt, peppar och citronsaft. Tillätt sedan lite crème fraîche och blanda försiktigt med en slickepott. Smaka av med salt och peppar.

DSC_0210
Kvällens polenta fick formen av trianglar.

DSC_0214
De färdiga polentabitarna steks i olja på hög värme tills de får fin färg. Det skvätter och sprätter och stänker alltid när jag steker polenta, trots att jag aldrig använder vatten i formen eller på skeden när jag brer ut den, så jag använder alltid ett stänkskydd till stekpannan. Annars blir det oljestänk i hela köket!

Jag brukar vilja krydda lite extra när de ligger i pannan, med flingsalt, peppar och chiliflingor. Sedan får polentan rinna av på papper medan jag förbereder resten av maten.DSC_0218
Diesel och jag ÄLSKAR bönor, ärtor, och allt grönt. Ikväll blev det sojabönor, haricots verts och flagolet bönor (vår nyaste kompis). Spenat i botten och en härlig ärtröra gjorde rätten komplett. Lite stekt halloumi till och vi är så nöjda, min son och jag.  Grönt är skönt! Och så himla gott!
Ha en fortsatt fin kväll!
Kram/El

Dela gärna detta:

  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
  • Publicera

Gilla detta:

Gilla Laddar in …

Arkiverad under: Klimatsmart, Säsongens livsmedel, Vegetariskt Taggad som: ekologiskt, flagoletbönor, halloumi, klimatsmart, majsmjöl, närodlat, närproducerat, Polenta, säsongens livsmedel, säsongens råvaror, spenat, stekt polenta, vegetariskt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Sustainable Living

Sustainable Living är en privat blogg om våra försök att leva på ett hållbart sätt, genom klimatsmarta val, hälsa, och härproducerad mat.

Vi tipsar om återbruk, återanvändning, återvinning, odling, foragering, hemgjorda tvålar och salvor, recept och vild mat, såsom ogräs och örter.

Search

Follow

ADS

Footer

© 2024, Sustainable Living

Mina bilder är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas på andra ställen utan skriftligt godkännande. Låna gärna mina recept, men länka hit och berätta varifrån receptet kommer. En del av mina länkar är så kallade affiliatelänkar, vilket innebär att jag kan få en viss ersättning för köp gjorda genom mina länkar.

My photos, pictures and illustrations are protected by copyright laws and cannot be copied and used elsewhere without my written permission. NO stealing please. Some of my links are so called affiliate links, meaning I can receive commission based on sales made through my links.

COPYRIGHT © 2024, Sustainable Living

Mina bilder är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas på andra ställen utan skriftligt godkännande. Låna gärna mina recept, men länka hit och berätta varifrån receptet kommer. En del av mina länkar är så kallade affiliatelänkar, vilket innebär att jag kan få en viss ersättning för köp gjorda genom mina länkar.

My photos, pictures and illustrations are protected by copyright laws and cannot be copied and used elsewhere without my written permission. NO stealing please. Some of my links are so called affiliate links, meaning I can receive commission based on sales made through my links.

Copyright © 2026 · Foodie Pro Theme On Genesis Framework · WordPress · Logga in

Laddar in kommentarer …

    %d